Espen Højlund er adm. direktør og partner i reklame- og kommunikationsbureauet Advice, som har inkorporeret FN's verdensmål i rådgivningen af virksomhedens kunder.

Foto: Advice
23.10.19 DIB Nyheder

Rådgivervirksomhed: Vi kan ikke løbe fra ansvaret

Rådgivningsvirksomheden Advice skal ifølge direktøren ikke længere gemme sig bag sine kunder, når det gælder ansvaret for samfundets sociale og bæredygtige udvikling. 84 procent af rådgivervirksomhederne vil ifølge en ny analyse integrere verdensmålene i rådgivningen af deres kunder.

Rådgivningsvirksomheder har ifølge Espen Højlund, adm. direktør i Advice, tidligere haft en tendens til at gemme sig bag sine kunder, men sådan skal det ikke være længere.

- Det svarer lidt til, at olieindustrien ikke vil stå på mål for CO2-udledningen. Det må dem, der bruger olien. Sådan fungerer det bare ikke, siger den adm. direktør, der mener, at alle har deres del af ansvaret.

Historisk har reklamebranchen ifølge Espen Højlund været med til at skabe behov, forbrugerne ikke havde i forvejen. Men nu skal forbruget flyttes i en mere bæredygtig retning. Og det har branchen god mulighed for.

- I øjeblikket hjælper vi eksempelvis et olieselskab med at komme ind på markedet for bæredygtig biofuel. Der ligger en udfordring i at få markedsført det, så forbrugerne gerne vil betale en merpris, siger han.

En ny analyse fra Dansk Industri (DI) viser, at mere end en tredjedel af rådgivervirksomhederne i dag arbejder strategisk med FN’s verdensmål. I de kommende år forventes det at være  to ud af tre rådgivervirksomheder, som vil arbejde strategisk med verdensmålene.

Læs analysen: Verdensmålene - en stadig vigtigere del af rådgivernes arbejde

Vi skal vise respekt over for vores kunder og deres præmisser, men vi kan ikke løbe fra ansvaret. Espen Højlund, adm. direktør i Advice

Vi kan ikke løbe fra ansvaret

For Advice spiller verdensmålene en stadig større rolle – og det er ifølge adm. direktør Espen Højlund nødvendigt, hvis samfundet skal udvikle sig i en mere bæredygtig retning.

- Den bæredygtige udvikling kræver både, at nogen udvikler bæredygtige produkter, men også at virksomheder som os skaber en efterspørgsel hos forbrugerne, siger han.

I virksomheden er verdensmålene en del af den rådgivning, virksomheden giver sine kunder, gennem strategien ”En større sammenhæng”.

- Kernen i strategien at hjælpe vores kunder med at spille en bredere samfundsrolle på en måde, der er tæt forbundet med deres kerneforretning. Vi skal vise respekt over for vores kunder og deres præmisser, men vi kan ikke løbe fra ansvaret, siger Espen Højlund.

Læs også: DI-formand: Virksomhederne skal engagere sig mere i samfundsdebatten

Verdensmålene er en gamechanger

Branchedirektør i DI Rådgiverne, Henriette Søltoft, mener, at verdensmålene kommer til at være en gamechanger for rådgivervirksomhederne.

- Når to ud af tre rådgivervirksomheder i de kommende år vil integrere verdensmålene i måden, de yder rådgivning på, kan de have stor effekt i forhold til kundernes adfærd, siger Henriette Søltoft.

Yderligere svarer 84 procent af de adspurgte rådgivervirksomheder, at de vil integrere verdensmålene i rådgivningen af deres kunder.

- Undersøgelsen understreger rådgivervirksomhedernes rolle i forhold til at få alle dele af samfundet til at arbejde med verdensmålene, siger branchedirektøren.

Læs også: Unge vil have ledere med holdninger – og handling bag ordene

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Jonatan Steengaard
Skrevet af:

Jonatan Steengaard

Henriette Søltoft

Henriette Søltoft

Vicedirektør

  • Direkte +45 3377 3654
  • Mobil +45 2088 3919
  • E-mail hes@di.dk

Relateret indhold