Podcast: Er der penge at tjene på dataetik?
Mange mener, at dataetik er på vej til at blive et konkurrenceparameter, fordi det handler om at udvise støre respekt for forbrugernes privatliv. Podcast Techtopia havde mikrofonen fremme, da Ingeniørforeningen IDA afholdt Teknologiens Årsdag og fik tre bud med hjem.
Dataetik handler om at få virksomheder til at sikre og respektere deres kunder, brugere og ansattes privatliv.
Og mange mener, at dataetik er på vej til at blive et konkurrenceparameter for virksomheder, fordi det handler om at styrke forbrugernes tillid til den digitale økonomi ved at udvise støre respekt for deres privatliv.
Det nye ord var på dagsordenen, da Ingeniørforeningen IDA afholdt Teknologiens Årsdag.
Tre talere gav deres bud på, hvordan vi realiserer datapotentialet med respekt for privatlivets fred:
I Techtopia #105 kan du møde Marc Al-Hames fra den tyske virksomhed Cliqz, der har lavet en dataetisk browser og søgemaskine. Den er EUs konkurrencekommissær Margrethe Vestager rigtig glad for - og hun kommer med en kort kommentar om bæredygtig dataetik, og vi slutter af med investoren Shomit Ghose fra Silicon Valley. Han er meget kritisk overfor sine techkollegaer i Californien og deres lemfældige omgang med brugernes private data.