Edtech: Nu køber Tyskland stort ind
Fem tyske universiteter har allerede købt UNIWise’s cloudløsninger til undervisning og administration. Både forbundsstaten og delstaterne er klar til massive indkøb af edtech – kom med DI på de to førende messer.
Danmarks største nærmarked, Tyskland, har den store pengepung fremme og gør klar til massive investeringer i læringsteknologi – også kaldet edtech – til alt fra grundskole til universiteter.
En af de danske virksomheder, der netop nu prøver kræfter med det store marked, er danske UNIwise ApS, der tilbyder en cloudbaseret eksamens- og test-platform til universiteter.
- Corona-situationen og de forandringer, den har afstedkommet, er en unik mulighed for os danske virksomheder, der sælger edtech, siger Executive Director i UNIwise, Steffen Skovfoged.
Både forbundsstaten og delstaterne investerer lige nu massivt i landets flere end 40.000 skoler og resten af uddannelsessektoren. Bo Wiberg, Chefkonsulent
Læs også: Corona sætter gang i virksomhedernes IT-investeringer
Før kun servere i kælderen
Executive Director i UNIwise, Steffen Skovfoged fortæller, at den tyske lovgivning inden corona begrænsede it-løsninger, som uddannelsesinstitutionerne ikke kunne køre fra egne servere. Under Corona-krisen vedtog mange delstater dog en mindre rigid nødlovgivning, der åbner for at indkøbe cloudbaserede løsninger.
UNIwise greb denne mulighed og har nu afsat sine løsninger til fem tyske universiteter.
- De tyske uddannelsesinstitutioner er grundige i forberedelsesfasen, men med den brændende platform, de nu står på, er der ikke langt fra beslutning til implementering, siger Steffen Skovfoged.
Læs også: Digital undervisning et hit under corona
Kom med DI på messe
Steffen Skovfoged forventer, at flere danske edtech-virksomheder vil forfølge de muligheder, der er lige nu, på det store tyske marked.
Det samme gør chefkonsulent Bo Wiberg, Dansk Industri (DI).
- Både forbundsstaten og delstaterne investerer lige nu massivt i landets flere end 40.000 skoler og resten af uddannelsessektoren. Disse investeringer – samt Tysklands akutte behov for omstilling fra blyanter til digitale undervisningsmidler – giver et mægtigt eksportmomentum, siger han.
Chefkonsulenten fra DI Digital er med, at det kan forekomme uoverskueligt for især mange mindre virksomheder at komme i gang. Han forslag er, at deltage i nogle af de store tyske messer.
- DI er sammen med det danske Trade Council i München og EdTech Denmark ved at planlægge danske stande på både Learntech-messen i Karlsruhe og Didacta-messen i Stuttgart, der afholdes i henholdsvis februar og marts 2021, siger Bo Wiberg.
Han forklarer, at hvor Didacta-messen primært har fokus på læringsteknologi inden for skolesektoren har Learntech-messen fokus på corporate learning – det vil sige kompetenceudvikling i virksomhederne.
DI og Trade Council har indtil videre oplevet stor interesse i planerne om at etablere danske stande på messerne, og flere virksomheder fra det danske EdTEch-miljø har meldt sig klar.
- Timingen er optimal for fremstød i Tyskland lige nu, og jo flere aktører, der kan være med til at markere de danske EdTEch-styrkepositioner, jo større gennemslagskraft kan vi få, siger chefkonsulenten fra DI Digital.
Læs mere: Sådan kommer du med DI på uddannelsesmesser i Tyskland
Mulighed
Der er særlig gode muligheder på det tyske marked inden for:
- Udvikling af digitale undervisningsmidler- og materiale.
- Styring af administrative og uddannelsesmæssige processer – fx digitale programmer, som styrker en samarbejdsbaseret undervisning samt den interne kommunikation på skolerne/universiteterne.
- Digitale læringsmiljøer / Learning Management Systemer (LMS).
- Hardware-enheder, der faciliterer digital læring (f.eks. robuste notebooks, tablets, VR-briller, interaktive tavler og systemer, som er kompatible med hinanden / med ældre systemer).
Kilde: Trade Council, München
Gode råd
Hvis du vil ind på det tyske EdTech-marked:
• Farerne forbundet med digitale platforme såsom lagring og beskyttelse af data spiller en enorm rolle i de digitale læringsdiskussioner i Tyskland. Vær derfor godt informeret om nationale regler og inkludér emnet aktivt i de første drøftelser med tyske interessenter – især vedrørende GDPR-overholdelse, tredjepartsdata og copyright-spørgsmål.
• Præsentér potentielle kunder for virtuelle scenarier om, hvordan et klasseværelse kan se ud, når produkt og tjenester implementeres. Brug gerne danske skoler som eksempler.
• Deltag i relevante begivenheder, hvor det er muligt at danne et bredt netværk og skabe en referenceramme – f.eks. konferencerne Didacta eller Learntec.
• Overvej at bruge agenter eller sektoreksperter, som kender det tyske marked, og som kan hjælpe med at udvikle eksportstrategier- og planer for, hvordan markedet skal gribes an.
Kilde: Trade Council, München
DI Business oktober 2020
Digitale værktøjer og ny teknologi har været guld værd for mange virksomheder under coronakrisen, viser DI-analyse. Læs blandt andet om 3D Print, kunstig intelligens, blockchain og e-handel.
Se hele magasinet