Coronakrisen har fået den tyske forbundsstat og delstaterne til at løsne stram lovgivning og åbne pengepungen for indkøb af digitale læringsteknologi - kaldet EdTech (Educational Technology). Danske leverandører  kan komme med på eksporttoget der er på vej sydpå.

27.10.20 DIB Nyheder

Edtech: Nu køber Tyskland stort ind

Fem tyske universiteter har allerede købt UNIWise’s cloudløsninger til undervisning og administration. Både forbundsstaten og delstaterne er klar til massive indkøb af edtech – kom med DI på de to førende messer.

Danmarks største nærmarked, Tyskland, har den store pengepung fremme og gør klar til massive investeringer i læringsteknologi – også kaldet edtech – til alt fra grundskole til universiteter.

En af de danske virksomheder,  der netop nu prøver kræfter med det store marked, er danske UNIwise ApS, der tilbyder en cloudbaseret eksamens- og test-platform til universiteter.

- Corona-situationen og de forandringer, den har afstedkommet, er en unik mulighed for os danske virksomheder, der sælger edtech, siger Executive Director i UNIwise, Steffen Skovfoged.

Både forbundsstaten og delstaterne investerer lige nu massivt i landets flere end 40.000 skoler og resten af uddannelsessektoren. Bo Wiberg, Chefkonsulent

Læs også: Corona sætter gang i virksomhedernes IT-investeringer

Før kun servere i kælderen

Executive Director i UNIwise, Steffen Skovfoged fortæller, at den tyske lovgivning inden corona begrænsede it-løsninger, som uddannelsesinstitutionerne ikke kunne køre fra egne servere. Under Corona-krisen vedtog mange delstater dog en mindre rigid nødlovgivning, der åbner for at indkøbe cloudbaserede løsninger.

UNIwise greb denne mulighed og har nu afsat sine løsninger til fem tyske universiteter. 

- De tyske uddannelsesinstitutioner er grundige i forberedelsesfasen, men med den brændende platform, de nu står på, er der ikke langt fra beslutning til implementering, siger Steffen Skovfoged.

Læs også: Digital undervisning et hit under corona

Kom med DI på messe

Steffen Skovfoged forventer, at flere danske edtech-virksomheder vil forfølge de muligheder, der er lige nu, på det store tyske marked.

Det samme gør chefkonsulent Bo Wiberg, Dansk Industri (DI).

- Både forbundsstaten og delstaterne investerer lige nu massivt i landets flere end 40.000 skoler og resten af uddannelsessektoren. Disse investeringer – samt Tysklands akutte behov for omstilling fra blyanter til digitale undervisningsmidler – giver et mægtigt eksportmomentum, siger han.

Chefkonsulenten fra DI Digital er med, at det kan forekomme uoverskueligt for især mange mindre virksomheder at komme i gang. Han forslag er, at deltage i nogle af de store tyske messer.

- DI er sammen med det danske Trade Council i München og EdTech Denmark ved at planlægge danske stande på både Learntech-messen i Karlsruhe og  Didacta-messen i Stuttgart, der afholdes i henholdsvis februar og marts 2021, siger Bo Wiberg.

Han forklarer, at hvor Didacta-messen primært har fokus på læringsteknologi inden for skolesektoren har Learntech-messen fokus på corporate learning – det vil sige kompetenceudvikling i virksomhederne.

DI og Trade Council har indtil videre oplevet stor interesse i planerne om at etablere danske stande på messerne, og flere virksomheder fra det danske EdTEch-miljø har meldt sig klar.

- Timingen er optimal for fremstød i Tyskland lige nu, og jo flere aktører, der kan være med til at markere de danske EdTEch-styrkepositioner, jo større gennemslagskraft kan vi få, siger chefkonsulenten fra DI Digital.

Læs mere: Sådan kommer du med DI på uddannelsesmesser i Tyskland

Mulighed

Der er særlig gode muligheder på det tyske marked inden for:

  • Udvikling af digitale undervisningsmidler- og materiale.
  • Styring af administrative og uddannelsesmæssige processer – fx digitale programmer, som styrker en samarbejdsbaseret undervisning samt den interne kommunikation på skolerne/universiteterne.
  • Digitale læringsmiljøer / Learning Management Systemer (LMS).
  • Hardware-enheder, der faciliterer digital læring (f.eks. robuste notebooks, tablets, VR-briller, interaktive tavler og systemer, som er kompatible med hinanden / med ældre systemer).

Kilde: Trade Council, München

Gode råd

Hvis du vil ind på det tyske EdTech-marked:

• Farerne forbundet med digitale platforme såsom lagring og beskyttelse af data spiller en enorm rolle i de digitale læringsdiskussioner i Tyskland. Vær derfor godt informeret om nationale regler og inkludér emnet aktivt i de første drøftelser med tyske interessenter – især vedrørende GDPR-overholdelse, tredjepartsdata og copyright-spørgsmål.
• Præsentér potentielle kunder for virtuelle scenarier om, hvordan et klasseværelse kan se ud, når produkt og tjenester implementeres. Brug gerne danske skoler som eksempler.
• Deltag i relevante begivenheder, hvor det er muligt at danne et bredt netværk og skabe en referenceramme – f.eks. konferencerne Didacta eller Learntec.
• Overvej at bruge agenter eller sektoreksperter, som kender det tyske marked, og som kan hjælpe med at udvikle eksportstrategier- og planer for, hvordan markedet skal gribes an.
Kilde: Trade Council, München

Karen Witt Olsen
Skrevet af:

Karen Witt Olsen

Bo Wiberg

Bo Wiberg

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3081
  • Mobil +45 5213 2382
  • E-mail bowi@di.dk

Relateret indhold