"Vi tror på, at muligheden for at møde kvindelige rollemodeller i en virksomhed som vores kan være med til at inspirere de unge piger til at vælge en uddannelse og et job inden for fx teknologi, IT eller naturvidenskab.," siger Trine Holm Jensen, senior HR Partner i Alfa Laval.

06.05.21 DIB Nyheder

Alfa Laval viser piger vejen til en karriere inden for teknologi

Industrikoncernen Alfa Laval styrker sit samarbejde med Naturvidenskabernes Hus om kampagnedagen Girls’ Day in Science, så alle virksomhedens fire danske sites i efteråret slår dørene op for en række nysgerrige folkeskole- og gymnasiepiger.

Der er behov for flere kvinder i naturvidenskabelige og teknologiske job, og interessen for fagene skal vækkes allerede i skolen.

Det er udgangspunktet for Naturvidenskabernes Hus’ årlige kampagnedag Girls’ Day in Science, som industrikoncernens Alfa Lavals danske afdelinger netop har valgt at styrke sit engagement i, så Alfa Laval i år deltager med alle fire danske sites.

Girls’ Day in Science løber af stablen onsdag den 6. oktober, hvor Alfa Laval slår dørene op for op til 120 tilmeldte piger fra grundskolen og gymnasiet i henholdsvis Aalborg, Kolding, Søborg og Nakskov. Her kan pigerne glæde sig til blandt andet at møde nogle af de kvindelige medarbejdere hos Alfa Laval samt prøve kræfter med bl.a. projektledelse og produktdesign.

- Vi tror på, at muligheden for at møde kvindelige rollemodeller i en virksomhed som vores kan være med til at inspirere de unge piger til at vælge en uddannelse og et job inden for fx teknologi, IT eller naturvidenskab. Det at få muligheden for rent faktisk at se, hvordan man kan arbejde med teknologi i praksis samt ikke mindst møde nogle af de kvinder, der arbejder med teknologi i hverdagen, er uden tvivl med til at gøre fagene mere konkrete og nærværende for pigerne og dermed forhåbentlig også vække deres interesse for en uddannelse og et job inden for området, siger Trine Holm Jensen, senior HR Partner i Alfa Laval.

Læs også: Vinder af Big Data Award: Kvindelige rollemodeller skal fremhæves

Virkeligheden gør fag mere spændende

På Girls’ Day in Science årlige kampagnedag slår virksomheder, organisationer og uddannelsesinstitutioner over hele landet dørene op for piger i 4.-10. klasse og i gymnasiet og viser de mange muligheder, der er i de såkaldte STEM-fag (Science, Technology, Engineering and Mathematics).
I år afholdes Girls’ Day in Science for niende år i træk, og det har kun været muligt, fordi virksomheder som Alfa Laval vælger at åbne dørene for de mange piger og vise, hvad de har at byde på, fortæller direktør i Naturvidenskabernes Hus, Maiken Lykke Lolck:

- Mødet med kvindelige medarbejdere, som pigerne kan spejle sig i, og som kan forklare helt konkret, hvad de arbejder med inden for eksempelvis teknologi og naturvidenskab, har stor betydning for pigerne og er med til at åbne deres øjne for, hvor mange spændende muligheder der gemmer sig i disse fag – og ikke mindst, at de bestemt også er for piger. Derfor gør det en kæmpe forskel, at virksomheder som Alfa Laval deltager på dagen, siger Maiken Lykke Lolck.

Netop muligheden for at opleve virksomheder og job i virkeligheden er noget af det, som de deltagende piger fremhæver som en fordel ved at deltage i Girls’ Day in Science.

Den seneste evaluering af kampagnedagen viser således, at 92 procent af de adspurgte piger synes, at undervisningen er mere spændende, når man ser, hvad fagene kan bruges til i virkeligheden, mens 75 procent siger, at de er blevet inspireret af de medarbejdere, de mødte på dagen.

Læs også: Danfoss vil bruge historiske data til at få flere kvinder i ledelsen

Behov for alle gode tiltag

I DI oplyser underdirektør Mette Fjord Sørensen, at DI bakker fuldt op om Girls day in science.

- Det er en vigtig årlig begivenhed, som vi støtter fuldt op om. Der er stort behov for at vække kvinders interesse for STEM-fag, og derfor er det dejligt at se virksomheder som Alfa-Laval bakke op om dagen, siger underdirektøren.

Hun fremhæver samtidig initiativet WTF Science Club, som DI har lanceret i samarbejde med Videnskabsklubben. Her præsenterer youtuberen Maria Jarjis sammen med mentorer fra Videnskabsklubben videnskabelige eksperimenterer.

- Og så har vi netop lanceret ”Gender Diversity Pledge”, der skal sikre virksomheders engagement i en bedre kønsbalance i deres ledelseslag. Vi har samlet set behov for at gøre så meget som muligt for at sikre bedre kønsbalance, og alle gode tiltag er meget velkomne, siger Mette Fjord Sørensen. 

Læs også I 2030 skal 40 pct. af erhvervslivets ledere være kvinder

Mette Fjord Sørensen

Mette Fjord Sørensen

Underdirektør

  • Direkte +45 3377 3797
  • Mobil +45 5213 2312
  • E-mail mfj@di.dk

Relateret indhold