Coloplasts 60 medarbejdere i Rusland arbejder med særlige vilkår, hvor også processen for at få adgang til de russiske kunder er omfattende, fortæller country manager, Dmitry Tsarapkin.

Foto: Coloplast
18.06.21 DIB Nyheder

Coloplast ser potentiale i Rusland

Rusland importerer 75 procent af landets medicinske udstyr trods favorisering af lokale producenter. Coloplast har godt fat i landet, og flere danske virksomheder kan også få fodfæste, mener DI.

Den russiske sundhedssektor har været igennem en massiv modernisering siden sammenbruddet af Sovjetunionen for tre årtier siden, hvor hvert femte sygehus end ikke havde varmt vand i hanerne.

I de seneste årtier er der ikke alene skruet op for det varme vand, men også for investeringerne i medicinsk udstyr. Rusland favoriserer lokal produktion, og er underlagt en stribe restriktioner fra USA og EU. Men alligevel er der et potentiale for udenlandske virksomheder.  

Det er Coloplast et godt eksempel på. Virksomheden producerer medicinsk udstyr som stomiposer, kateter og plastre, som også efterspørges i Rusland. Virksomheden har været aktiv i landet i 20 år, og har et netværk af 27 distributører.

Læs også: DI-afdeling i Rusland er klar til at hjælpe

Detaljeret værn mod korruption

Coloplasts 60 medarbejdere skaber en voksende forretning trods de særlige vilkår, hvor også processen for at få adgang til de russiske kunder er omfattende, fortæller country manager, Dmitry Tsarapkin.  

- Vi deltager blandt andet i udbudsrunder om levering af medicinsk udstyr og vi er i kontakt med hospitaler, læger og sygeplejersker. Det er afgørende at overholde reglerne og følge de rigtige procedure for der er en stor fokus på at forhindre korruption, siger han.

Udbudsrunderne styres af den statslige sociale forsikringsfond, FSS, som skal sikre den russiske befolkning de bedst mulige sociale ydelser og værne mod korruption. Frygten for korruption er så minutiøs, at Coloplast end ikke må dele en kalender med firmalogo ud til sundhedspersonalet på landets sygehuse, når de præsenterer firmaets produkter. Og man må heller ikke kontakte personalet uden først at have fået grønt lys fra hospitalet.

Læs også: Whistleblowerlov udskudt - politikere har lyttet til virksomheders bekymring

Digital markedsføring giver gevinst

Derfor har der faktisk været en lille fordel af coronakrisen, idet fysiske møder er erstattet af virtuelle møder – hvilket helt har elimineret risikoen for mistanke om at uddele små gaver og belønninger.

Den største udfordring er ifølge Dmitry Tsarapkin den russiske favorisering af lokal produktion. Coloplast har ingen fabrikker i landet og det er skærper konkurrencesituationen.

- Vi holder naturligvis øje med, hvad konkurrenterne gør. De russiske myndigheder giver virksomheder med produktion i landet nogle fordele, blandt andet i form af bedre priser for deres produkter, fortæller han.

Læs også: BWSC: Verdensmål om korruption skal have større fokus

DI: Eksportmuligheder trods lokal favorisering

Trods favoriseringen af lokal produktion importerer Rusland fortsat 75 procent af alt medicinsk udstyr, fordi de lokale producenter ikke kan følge med efterspørgslen, fortæller DI’s chef i Rusland, Hans Wicks.

- Og indkøbet af udstyr vokser årligt omkring 5 procent – når der lige ses bort fra det coronaramte 2020. Det gør branchen til en af de hurtigst voksende i Rusland, fortæller Hans Wicks og fortsætter:   

- Regeringen bestræber sig på at stimulere landets egne producenter, men det er ikke nok til at følge med. Derfor er der muligheder for andre danske virksomheder i health care sektoren. Et sted at starte er ved at besøge en af de mange messer i Moskva for medicinsk udstyr – eller man kan vurdere potentialet på den offentlige udbudskanal zakupki.gov.ru

Læs også: Kloden Rundt - Seks tip til eksport i 2021

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Hans Wicks

Hans Wicks

General Manager, DI Germany

  • Direkte +45 3377 4770
  • Mobil +49 172 9648564
  • E-mail hawi@di.dk

Relateret indhold