- Vi har muligheden for at udvikle en hel ny industri, som kan eksportere klimaneutrale brændstoffer til resten af verden, siger Troels Ranis, branchedirektør i DI Energi.

07.06.21 DIB Nyheder

Import af CO2 kan skabe et nyt dansk eksporteventyr

Hvis vi skal nå vores mål for CO2-reduktioner i 2030 og 2050, skal vi hurtigst muligt have en strategi for, hvordan vi indfanger, lagrer og anvender CO2. Et Advisory Board under DI Energi bestående af 34 af de største danske virksomheder præsenterer i dag syv anbefalinger til regeringen.

- Virksomhederne står klar til at kaste sig over udfordringen, men det haster med at få rammerne på plads. Hvis vi skal nå de ambitiøse målsætninger i Parisaftalen og skabe et nul-emissionssamfund, skal vi i gang med at indfange, lagre og anvende CO2. Med anbefalingerne kan vi forhåbentlig sætte fokus på, hvad der er behov for og skubbe til udviklingen, siger Kim Grøn Knudsen, Chief Strategy & Innovation Officer i Haldor Topsøe og formand for DI Energis Advisory Board.

Blandt anbefalingerne er, at Danmark skal importere CO2, som kan lagres eller bruges til at producere fremtidens klimaneutrale brændstoffer - de såkaldte electrofuels.

Importer CO2

Der vil ikke være nok CO2 at hente i de punktkilder, vi har her i landet. Derfor bliver det nødvendigt at importere CO2, hvis vi skal udnytte teknologierne til at skabe et nyt grønt eksporteventyr.

Med energiøerne får vi store mængder vedvarende energi, som – sammen med CO2 – skal bruges til at producere klimaneutrale brændstoffer til fly, lastbiler og skibe (Power-to-X).

- Vi har muligheden for at udvikle en hel ny industri, som kan eksportere klimaneutrale brændstoffer til resten af verden. Det vil kræve, at industrien har tilstrækkeligt med CO2 til rådighed, som kan omdannes til brændstoffer. Til gengæld vil det betyde, at vi får lettere ved at opfylde vores eget klimamål, samtidig med at vi hjælper andre lande med at nå deres klimamål og tjener penge på det, siger Troels Ranis, branchedirektør i DI Energi.

Teknologien bag CO2-fangst, lagring og anvendelse står foran et stort gennembrud. Lige nu er det dyrt at indfange CO2, men udgifterne ventes at falde i takt med, at teknologien bliver anvendt. Det vil gøre det relevant at fange CO2 fra mindre punktkilder som biomasseanlæg, affaldsforbrændingsanlæg og biogasanlæg.

Vi skal handle nu

Der er dog brug for, at der bliver truffet nogle strategiske beslutninger inden for kort tid.

- Der er mange virksomheder, der investerer i fangst og lagring af CO2. Tilsvarende er der virksomheder, som investerer i anlæg, som kan udvikle klimaneutrale brændstoffer. Derfor er det vigtigt, at der bliver lavet en strategi med plads til begge teknologier, så vi undgår fejlinvesteringer, siger Kim Grøn Knudsen.

DI Energis Advisory Board skriver i rapporten, at projekter med CO2-fangst, lagring og anvendelse kan skabe eksport til et stort globalt marked, forbedre konkurrenceevnen for procesindustrien og føre til nye hjemlige grønne arbejdspladser. Det afgørende bliver at få projekterne op i skala, så omkostningerne kommer ned. Derfor anbefaler virksomhederne bag rapporten, at regeringen prioriterer CO2-fangst som et klimapolitisk værktøj.

- Det haster med at få rammerne på plads for fangst, lagring og anvendelse af CO2. Og vi skal i gang med at investere i infrastrukturen, som gør det muligt at transportere CO2. Infrastrukturen spiller en kritisk rolle for, at vi får etableret et marked og en industri omkring de nye teknologier, siger Troels Ranis.

DI Energis Advisory Board for CO2-fangst, lagring og anvendelse har følgende medlemmer:

Formand, Kim Grøn Knudsen, Chief Strategy & Innovation Officer Haldor Topsøe
Christian Thomsen, Managing Direktor, Nordic Countries Air Liquide
Christian Thomsen, President – Business Unit Welded Heat Exchangers Alfa Laval
Mogens Røigaard, COO Ancotrans
Knud Pedersen, Executive Vice President Andel
Kristian Eriknauer, Vice President, Corporate Responsibility Arla
Jens Boe Jacobsen , Business Development Direktør Arriva
Kristina Fløche Juelsgaard , Business Development Director Ballard Power Systems
Nikolaj Holmer Nissen, CEO BWSC
Michael Hannibal, Partner CIP
Klaus Winther Ringgaard, Senior Vice President COWI
Jakob Fredsted, Senior Vice President Danfoss
Karl Christian Møller, Director Danish Crown
Finn Bjørn Schousboe, Business Manager Dansk Shell
Jakob Steffensen, Head of Innovation and Partnerships DFDS
Thea Larsen, Adm. direktør DGC – Dansk Gasteknisk Center
Jesper Pagh, Group COO DLG
Carsten Riisberg Lund, President FLSmidth
Jens-Ole Aagaard Jensen, CEO Focus Bioenergy
Sebastian Koks Andreasen, Adm. direktør Green Hydrogen System
Christopher Sorensen, Adm. direktør Green Lab Skive
Claus Madsen, Adm. direktør Hitachi ABB Power Grids
Hans Martin Friis Møller, Adm. direktør Kalundborg Forsyning
Thomas Woldbye, CEO Københavns Lufthavne
Bjarne Foldager, Senior Vice President MAN Energy Solutions
Ole Hvelplund, Adm. direktør NGF Nature Energy
Nils Christian Holm, Global divisionsdirektør Rambøll
Simon Pauck Hansen, Koncerndirektør SAS Danmark
Lars Jespersen, Adm. direktør SDK Shipping
Steen Brødbæk, CEO Semco Maritime
Peter Weinreich, Adm. direktør Siemens Energy
Martin Rune Pedersen, Country Chair TotalEnergies in Denmark TotalEnergies
Ulrik Stridbæk, Vice President Ørsted
Thomas Uhd, Head of Sustainability & External Relations Aalborg Portland
Troels Ranis, branchedirektør DI Energi

Peter G. H. Madsen
Skrevet af:

Peter G. H. Madsen

Troels Ranis

Troels Ranis

Vicedirektør

  • Direkte +45 3377 3683
  • Mobil +45 2328 5056
  • E-mail trra@di.dk

Relateret indhold