”Reklamer Ja Tak” lovændring skal begrænse papirreklamer
Det skal være et aktivt tilvalg for danskerne at modtage papirreklamer i postkassen, mener COOP, Danmarks Naturfredningsforening, DI og flere andre. Det er sund fornuft ikke mindst for klimaet, mener DI.
Ifølge Dansk Affaldsforening omdeles der hvert år mellem 57.000 og 100.000 tons papirreklamer, afhængig af måden at gøre det op på. Det skyldes ikke mindst, at danske forbrugere indtil videre aktivt har skulle fravælge reklamerne med et ”nej tak til reklamer”.
Men det skal laves om, så forbrugere, der ønsker reklamerne, selv skal vælge dem til med et ”Reklamer Ja Tak”. Det kan bidrage til at mindske den høje mængde affald fra danske husholdninger, mener en række organisationer, der blandt andet tæller DI.
- Jeg har med egne øjne set, hvordan reklamerne uge efter uge hober sig op i rigtig mange postkasser. Det er spild af papir, og det skal vi undgå. Derfor giver det rigtig meget mening, at man kun leverer papirreklamer til de forbrugere, som virkelig ønsker at modtage dem, siger branchedirektør Jacob Kjeldsen, DI Handel.
Læs også: Pluginhybrid-købere ville vælge fossilbiler frem for el
Kontrol over postkasserne
- En ja tak-ordning er sund fornuft – primært ift. klimadagsordenen og for ikke at genere de forbrugere og kunder, der ikke ønsker overstoppede postkasser, siger Jacob Kjeldsen.
For annoncører vil en ja tak-ordning ifølge direktøren også betyde muligheden for højere grad at målrette deres fysiske reklamer til kunder, der reelt ønsker deres papirreklamer. Han vurderer, at mange danskere vil være glade for at have samme kontrol over deres fysiske postkasse som der elektroniske, hvilket vil gavne annoncørernes image hos deres kunder.
- Mange virksomheder i alle størrelser er allerede i gang med at gentænke deres annoncering for at reducere papirforbruget og udnytte de digitale muligheder. Samtidig er jeg klar over, at for mange virksomheder vil det kræve en omstilling at gå fra papirreklamer til andre kanaler. Den grønne omstilling stiller krav til alle danske virksomheder, og derfor lægger vi også op til en overgangsordning for virksomhederne, siger Jacob Kjeldsen.
Læs også: Tjekliste viser vej til lovpligtig affaldssortering
Helt skørt at Danmark ikke har rykket endnu
Han bakkes op af koncerndirektør Per Thau, COOP:
- Det er det eneste rigtige at gøre nu. Vi investerer selv et stort millionbeløb i de her år i at lægge om til digital kommunikation med vores kunder. Samtidig har vi lagt de trykte reklamer fra vores to største kæder, Kvickly og SuperBrugsen, sammen til en. Og vi har helt afskaffet dem i Dagli’Brugsen, siger Per Thau.
I Danmarks Naturfredningsforening finder præsident Maria Reumert Gjerding det helt skørt, at Danmark endnu ikke har rykket på denne dagsorden.
- Regeringen har et erklæret mål om at knække affaldskurven. Som det land i EU der har Europarekorden i affaldsproduktion per indbygger, bør vi se på alle muligheder for at nedbringe vores enorme affaldsmængder. Det er virksomhederne heldigvis også ved at indse, og det er rigtig positivt, at vi i disse dage ser flere og flere detailkæder, som melder ud, at de ønsker at droppe den trykte tilbudsavis, siger præsidenten.
Hun tilføjer:
- I den sammenhæng er det en meget lavthængende frugt at lave reklame-ordningen om til en Ja-tak ordning. På samme måde som du skal give samtykke til at modtage reklamer i din digitale postkasse.
Fakta
Organisationer bag opfordringen er:
Danmarks Naturfredningsforening
Plastic Change
Rådet for Grøn Omstilling
Reklamer Ja Tak
Dansk Affaldsforening
Forbrugerrådet Tænk
Verdens Skove
Ungeklimarådet
COOP
Dansk Industri
Hold dig opdateret
Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.