Værdien af inventar, udstyr eller varelagre kan være undervurderet efter, at inflationen er steget markant.

Foto: Getty
27.07.22 DIB Nyheder

Forsikringsselskab advarer: Inflation gør danske virksomheder underforsikrede

Inflationen er på himmelflugt, og det kan i værste fald betyde, at specielt mindre virksomheder ikke har råd til at åbne igen efter en brand eller omfattende vandskade, hvis ikke de har fået justeret deres forsikringssum efter prisstigninger på råvarer og materialer

Over halvdelen af danske virksomheder er i risiko for at være underforsikrede som følge af stigende inflation. Det mener forsikringsselskabet Topdanmark, som ifølge en pressemeddelelse vurderer, at specielt mindre erhvervsdrivende og produktionsvirksomheder med store varelagre og værdifuldt udstyr er i risikogruppen.

Underforsikring betyder kort sagt, at en virksomhed ikke kan få den nødvendige erstatning til at genetablere driften efter fx en brand eller oversvømmelse, fordi værdien af inventar, udstyr eller varelagre ikke er blevet opjusteret i takt med, at inflationen er steget markant.

Det samme gælder dækningen af en driftstabsperiode, som kan være for kort, da der er lang ventetid på nyt udstyr, reservedele, byggematerialer og håndværkere. 

- Jo større forskellen er mellem virksomhedens forsikringssum og den potentielle forøgede værdi af inventar, udstyr eller varelagre, desto større er risikoen også for, at virksomheden kan lide et betydeligt tab og måske ende med slet ikke at kunne genåbne, fordi erstatningen bliver nedsat efter en større skade, siger Monica Diaz, landbrugs- og erhvervsdirektør i Topdanmark.

Læs også: Ny analyse: Sådan reagerer virksomhederne på stigende renter

Tjek dine forsikringer

I Dansk Industri vurderer vicedirektør Kim Haggren, at advarslen fra forsikringsselskabet bør tages alvorligt.

- Inflationen er exceptionelt høj, og derfor kan det være en god anledning til at få gennemgået sine forsikringer, så man ikke risikerer hele butikken, hvis der opstår en brand eller en vandskade, siger Kim Haggren.

Han påpeger samtidig, at virksomheder selvfølgelig skal være opmærksomme på, om udgifterne til en forsikring med øget forsikringssum, står mål med værdierne.

- Der kan jo også gå inflation i forsikringspræmien, og derfor er det op til hver enkelt at vurdere pris op mod risiko. Og så håber vi selvfølgelig, at forsikringsselskaberne sætter præmierne ned, når det går den anden vej, siger Kim Haggren.

Læs også: Dollaren indhenter euroen: Stor hjælp til dansk eksport – dårligt nyt for ferierejsende til USA

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Kim Haggren

Kim Haggren

Vicedirektør

  • Direkte +45 3377 3449
  • Mobil +45 2124 4608
  • E-mail kih@di.dk

Relateret indhold