- Dansk luftfart er enormt vigtig for samfundsøkonomien. Jeg er derfor glad for, at regeringen tager højde for, at branchens konkurrenceevne skal bevares og udvikles. Og det sker kun, hvis hele den europæiske luftfart bliver ligeså ambitiøs på den grønne omstilling som i Danmark, siger Karsten Lauritzen.

20.09.22 DIB Nyheder

DI: Ny flyskat giver ingen garanti for grøn omstilling

Regeringen har præsenteret en række initiativer, der skal accelerere den grønne omstilling af luftfarten. Hos Dansk Industri ser man positivt på udspillet, men erhvervsorganisationen ønsker en anden finansieringsmodel end en passagerafgift og savner garantier for, at provenuer bliver geninvesteret i grøn luftfart.

Et nyt udspil fra regeringen skal accelerere investeringer i grøn luftfart. Hos Dansk Industri (DI) hilser man udspillet velkommen, men erhvervsorganisationen savner garantier for, at provenuet bliver geninvesteret i den grønne omstilling af luftfarten.

- Det er godt, at vi nu endelig får nogle konkrete politiske initiativer på banen, der kan sætte endnu mere fart på den grønne omstilling af luftfarten, siger Karsten Lauritzen, branchedirektør i DI Transport, og tilføjer: 

- De danske luftfartsselskaber er allerede rigtig godt med og vil gerne gå endnu længere. Jeg er derfor glad for, at regeringen har fokus på produktionen af bæredygtigt flybrændstof – det vil skabe langt større sikkerhed om de store investeringer, der sker her, fordi der skabes efterspørgsel, siger han.

Klimafond frem for passagerafgift

Branchedirektøren er dog kritisk overfor, at regeringen vil indføre en helt ny passagerafgift, frem for en klimafond, som et enigt klimapartnerskab har foreslået.

- Vi har i Luftfartens Klimapartnerskab fra start foreslået, at indtægterne fra et klimabidrag på flybilletter skal varetages af en klimafond bestående af fagfolk og eksperter. På den måde sikrer vi, at pengene bliver brugt bedst muligt i branchen, og det giver også mulighed for at spare op i de første år, hvor iblandingsprocenten ikke er så høj, siger Karsten Lauritzen og fortsætter:

- I stedet har regeringen valgt at foreslå en helt ny afgift, og det betyder, at pengene kan – og sandsynligvis vil - blive brugt på alle mulige andre ting end den grønne omstilling af luftfarten. Og det er vi kritiske overfor, siger Karsten Lauritzen.

Erhvervsorganisationen understreger desuden vigtigheden af, at man balancerer de grønne ambitioner med den internationale konkurrenceevne. Det er derfor klogt af regeringen at tage højde for konklusionerne i EU’s udspil Fit for 55, der forventes at sætte nye standarder for hele branchen på europæisk niveau. Fit for 55 kan ende med en meromkostning på flyvning på op til 100 kr. pr. flybillet. Dertil kommer så regeringens indenrigsoplæg.

- Dansk luftfart er enormt vigtig for samfundsøkonomien. Jeg er derfor glad for, at regeringen tager højde for, at branchens konkurrenceevne skal bevares og udvikles. Og det sker kun, hvis hele den europæiske luftfart bliver ligeså ambitiøs på den grønne omstilling som i Danmark, siger Karsten Lauritzen.

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Peter G. H. Madsen
Skrevet af:

Peter G. H. Madsen

Karsten Lauritzen

Karsten Lauritzen

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3475
  • Mobil +45 5218 5980
  • E-mail kal@di.dk

Relateret indhold