Aabenraa Havn er en af Danmarks vigtigste havne for råstofimport med en årlig mængde på 600-700.000 tons. Det tal vil formentlig stige betragteligt i de kommende år.

Foto: PR/Aabenraa Havn
11.12.23 DIB Nyheder

Danmark vil mangle råstoffer – og havne til at importere dem

Danmark kan komme til at mangle helt op imod 20 millioner tons råstoffer frem mod 2040. Øget import gennem danske havne vil blive en nødvendighed, mener DI. Men advarer samtidig om, at havnekapacitet kan blive en stor flaskehals.

Importen af råstoffer via de danske havne har været markant stigende i de senere år. Men mens behovet for import altså stiger, viser en optælling, foretaget af DI, at 14 danske kommuner har ønsker og planer om boliger og byudvikling på eller nær erhvervshavne. På 11 af de 14 havne vil dette mindske kapaciteten til råstoffer.

- Paradoksalt nok vil planerne om byggeri kræve store mængder råstoffer og det kræver plads – meget plads, siger Karin Klitgaard, medlem af regeringens havnepartnerskab og underdirektør for miljøpolitik og cirkulær økonomi i DI..

Mere end 3,5 millioner m2 aktivt havneareal er ifølge DI’s optælling truet af planer om boliger og byudvikling. I forvejen er der næsten ikke nogen ledig havnekapacitet i de dele af landet – Region Hovedstaden, Region Sjælland og Region Syddanmark, hvor råstofforsyningen forventeligt bliver et problem, viser DI’s analyser.

Læs også: Esbjerg Havn flyder over af opgaver

Havne til råstoffer

Aabenraa Havn er eksempelvis en af Danmarks vigtigste havne for råstofimport med en årlig mængde på 600-700.000 tons. Det tal vil formentlig stige betragteligt i de kommende år. Ligesom for en række andre havne over hele landet.

For mens Danmark i dag producerer hovedparten af de råstoffer, vi bruger – sten, grus og sand – selv, vil produktionen de kommende år falde, og importmængderne kan blive mere end tredoblet i løbet af de kommende 15-20 år, viser en kommende  analyse fra DI.

- Vi ser ind i en manko, der kan blive helt op imod 20 millioner tons råstoffer frem mod 2040. Helt så galt går det forhåbentlig ikke, men hvis vi ikke skal stoppe en stor del af vores byggeri og anlæg, så må vi hente en større andel råstoffer gennem øget import med skib, siger Karin Klitgaard.

Læs også: Biler, nordmænd og laks dominerer på Hirtshals Havn

Havne kan blive flaskehals

Øget import er dog ikke den eneste måde at imødegå de kommende års behov for råstoffer.  Bl.a. skal vi udpege og udnytte de forekomster af råstoffer vi har tilgængelige, og vi skal blive bedre til at bruge vores råstoffer mere effektivt.

- Vi skal substituere, hvor vi kan. Men desværre er genanvendelse ikke så stor en mulighed, som mange tror. Derfor kan især de store råstofressourcer i Norge og Sverige og import med skib være vigtig. Men her kan havnekapaciteten desværre blive en flaskehals, siger Karin Klitgaard.

Læs også: Fredericia – havnen der får større og større betydning

Anbefalinger i 2024

DI foreslår derfor også, at rammerne for at investere på en dansk havn skal være bedre, så virksomhederne ikke kan tvinges væk fra havnene på grund af planer om boliger og byudvikling.

- Vi er nødt til at passe langt bedre på vores havnekapacitet. Staten må derfor mere på banen, så vi kan beskytte vores erhvervshavne bedre, eksempelvis ved at udpege nationale interesser. For råstofferne er jo langt fra det eneste, vi skal have plads til på havnene i fremtiden, siger Karin Klitgaard.

Regeringens havnepartnerskab forventes i begyndelsen af 2024 at komme med sine anbefalinger til en havnestrategi.

Læs også: 

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Karin Klitgaard

Karin Klitgaard

Underdirektør

  • Direkte +45 3377 3695
  • Mobil +45 2565 0241
  • E-mail kakl@di.dk

Relateret indhold