Fra 2027 bliver det dyrere at tanke benzin og diesel.

Foto: Colourbox
18.12.23 DIB Nyheder

Nu bliver det dyrere at køre på benzin og diesel

Fra 2027 bliver både benzin og diesel godt en krone dyrere pr. liter. Til den tid bliver brændstofferne nemlig omfattet af et nyt CO₂-kvotesystem i EU. Det samme gælder olie og gas til opvarmning, og det er grundlæggende helt fint, mener DI. Med ét bestemt forbehold.

Danske bilister, der endnu ikke har en opladelig bil, og husstande, der stadig fyrer med gas eller olie, vil om to år skulle betale samlet knap fem milliarder kr. mere for deres forbrug af de fossile brændstoffer og brændsler.

Det skyldes, at Folketinget torsdag den 14. december vedtog, at denne del af danskerne energiforbrug fra 2027 bliver omfattet at et nyt CO₂-kvotesystem, ETS2, der supplerer det hidtidige kvotesystem, ETS.

- Det er grundlæggende godt, at mere og mere af CO₂-udledningen bliver omfattet af et fælles EU-kvotesystem, og på sigt bliver de to kvotesystemer forhåbentlig lagt sammen. Men det fordrer jo, at Danmark samtidig sænker vores nationale afgifter, sådan at intentionen bag den grønne skattereform om en stadig mere ensartet pris på CO₂-udledningen bliver imødekommet. Det bør der også være penge til, idet Danmark jo får del i kvoteindtægterne, siger Jacob Bræstrup, skattepolitisk chef i Dansk Industri (DI).

Læs også: Nu kan der søges om CO2-lagring i undergrunden

Ensartet CO₂-pris på tværs af anvendelse

Jacob Bræstrup henviser i den forbindelse til den grønne skattereform, som indebærer, at CO₂-afgiften bliver sat i vejret, men hvor der samtidig bliver skruet ned for udvalgte energiafgifter, så den samlede pris på CO₂ bliver mere ensartet på tværs af anvendelse.
- I den grønne skattereform blev det aftalt at sænke energiafgifterne på brændstof og brændsler til opvarmning, sådan at stigningen i CO₂-afgiften blev neutraliseret. Det skete i erkendelse af, at den samlede afgift på disse CO₂-udledninger allerede var høj nok til at sikre en grøn omstilling. Det er oplagt at gøre det samme nu, hvor det er CO₂-kvoterne, der påvirker prisen, siger Jacob Bræstrup.

Læs også: COP28 i billeder

Elbiler står til kraftig stigning

På transportområdet opfordrer han til at ændringerne tænkes ind i en samlet afgiftsomlægning, der skal sikre fortsat højt tempo i den udskiftning af bilparken, som er nødvendig for at gøre transportsektoren helt CO₂-neutral.

- Lige nu er der godt gang i skiftet til nulemissionsbiler, hvilket skyldes en række midlertidige afgiftsrabatter, som netop er blevet delvist forlænget i 2024 og 2025. Men allerede i 2024 har vi brug for at se på området igen, da elbiler står til en alt for kraftig stigning i registreringsafgift fra 2026. Der er brug for grundlæggende at gentænke fremtidens afgiftssystem på bilområdet, herunder afgifter på køb, ejerskab, drivmiddel og på sigt roadpricing, siger Jacob Bræstrup.

Læs også: 700 millioner Bangladesh-investering viser vejen frem, mener DI

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Jacob Bræstrup

Jacob Bræstrup

Underdirektør

  • Direkte +45 3377 3426
  • Mobil +45 2020 3232
  • E-mail jcb@di.dk

Relateret indhold