I 2022 gjorde Bestseller det muligt for sine tekstilproducenter i Bangladesh at investere i solcelleanlæg på deres faciliteter.

Foto: Bestseller/PR
05.12.23 DIB Nyheder

700 millioner Bangladesh-investering viser vejen frem, mener DI

Den danske modevirksomhed Bestseller vil i partnerskab med CIP investere op til 700 millioner kroner i vedvarende energiløsninger i Bangladesh. Der er brug for flere af den slags initiativer, mener DI.

I 2028 kan energi skabt af havvindmøller strømme ud i elnettet i Bangladesh og forsyne blandt andet virksomheder med vedvarende energi. Det er ambitionen bag et stort offshore vinderenergiprojekt i Bangladesh, hvor mange internationale modevirksomheder har produktion og dermed interesse i at styrke den grønne energiinfrastruktur.

En af dem er den danske modevirksomhed Bestseller, som nu støtter udviklingen af landets første havvindmøllepark.

- Ambitionen om at bidrage til at bane vej for en vedvarende energiinfrastruktur i Bangladesh er et af mange skridt, som vi kan tage for at reducere udledningen af drivhusgasser vores indirekte værdikæde. Vi bakker stolt og helhjertet op om opgaven, siger Anders Holch Povlsen, CEO og ejer i Bestseller i en pressemeddelse.

Læs også: Klimatopmøde tiltrækker rekordmange virksomheder

Glæde i CIP

Konkret vil Bestseller investere op til 700 millioner kroner i vindprojektet ud for kysten ved Bangladesh. Projektet er initieret af Copenhagen Infrastructure Partners (CIP) og i samarbejde med svenske H&M Group gennem et initiativ fra nonprofitorganisationen Global Fashion Agenda (GFA).

Det vækker glæde i CIP, som i de senere år har udviklet og skabt en række grønne energiprojekter.

- Med Bestseller får vi opbakning til vores ambitioner i Bangladesh fra en af de største og mest velrenommerede virksomheder i modeindustrien. Det er et helt unikt samarbejde for os at bringe partnere fra tekstilindustrien ombord, siger Niels Holst, partner and Co-Head of the Growth Markets Fund i Copenhagen Infrastructure Partners.

Læs også: DI roser klimarådets fokus på Danmarks globale klimaaftryk

Et af mange skridt

I modeindustrien står den indirekte udledning af drivhusgasser fra eksempelvis materialeproduktion og leverandører ifølge Bestseller typisk for 90-95 procent af virksomhedernes samlede emissioner. For at nedbringe og minimere udledningen i sin værdikæde arbejder Bestseller tæt sammen med sine leverandører for at sætte mål for reduktioner og støtte overgange til vedvarende energikilder. I 2022 gjorde BESTSELLER det blandt andet muligt for sine tekstilproducenter i Bangladesh at investere i solcelleanlæg på deres faciliteter.

- At reducere vores klimaaftryk og ikke mindst nedbringe den indirekte udledning i vores værdikæde, hvor udledningen er størst, er en væsentlig udfordring for både vores virksomhed og den samlede globale modeindustri. Det er vigtigt at anerkende, at vi stadig har en lang rejse foran os, og at der er mange nødvendig og vigtige skridt at tage. Et af dem er at investere markant og ambitiøst i Bangladesh, som vi gør nu, siger Anders Holch Povlsen.

Læs også: Søg op til 150.000 kr. til eksport på nye markeder

Bestseller går foran, mener DI

I DI er Marie Gad, underdirektør og chef for DI Global Udvikling og Bæredygtighed, meget enig med  Anders Holch Povlsen.

- Der er massivt behov for flere grønne, private investeringer i udviklingslande. Med dette initiativ går Bestseller sammen med CIP forrest og øger mængden af grøn strøm i Bangladesh og nedbringer landets CO2-udledninger. Bestseller arbejder samtidig på at få hele tekstilsektoren med, og dermed understøtter Bestseller en grønnere udviklingsvej fra et af de store tekstil-produktionslande. Det er klimamæssigt den helt rigtige vej at gå, siger Marie Gad.

Hun påpeger, at presset på europæiske virksomheder for at tage større ansvar for deres globale værdikæder øges kraftigt i disse år.

- Denne investering fra Bestseller er et flot eksempel på, hvordan danske virksomheder går sammen i et grønt partnerskab og inviterer andre fra branchen med. For at omstille den globale produktion i grøn retning har vi brug for, at der er virksomheder, der tør gå forrest med konkrete initiativer. Det gør Bestseller her, siger Marie Gad.

Læs også: Virksomheder til kamp mod arters udryddelse

Fakta

Om vindprojektet i Bangladesh

 

  • Vindenergiprojektet i Bangladesh er i en tidlig udviklingsfase af CIP, en global leder inden for vedvarende grønne investeringer.
  • Hvis vindmølleparken er realiserbar, bliver det den første offshore vindmøllepark i Bangladesh.
  • Parken vil kunne reducerede emissioner med cirka 725.000 tons årligt.
  • Med en kapacitet på omkring 500 MW vil den bidrage til at hjælpe landet med at blive uafhængigt af fossil energi.
  • Desuden vil projektet bidrage til jobskabelse og stabilisering af energiforsyningen i Bangladesh.
  • Bestsellers og H&M Groups investering bidrager til den samlede projektsum.

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Marie Gad

Marie Gad

Underdirektør

  • Direkte +45 3377 3789
  • Mobil +45 2949 4447
  • E-mail msh@di.dk

Relateret indhold