Som en del af aftalen indføres en passagerafgift på flyrejser, som indfases fra 2025 frem mod 2030. Passagerafgiften stiger fra 70 kr. i gennemsnit pr. rejse i 2025 til 100 kr. i gennemsnit pr. rejse i 2030.

Foto: Colourbox
15.12.23 DIB Nyheder

Ny passagerafgift er velfærd pakket ind i grønt gavepapir

DI’s branchedirektør Karsten Lauritzen ser ny passagerafgift som en nedprioritering af klimaindsats, fordi provenuet ikke går 100 procent til grøn omstilling af luftfartsindustrien.

Under overskriften ”Ny aftale sætter kursen for grøn luftfart” fremlagde regeringen, SF og Enhedslisten fredag en aftale, der blandt andet indfører en ny passagerafgift fra 2025.

I DI kan branchedirektør Karsten Lauritzen dog ikke få øje på megen grøn luftfart i den aftale. Der er mere tale om en nedprioritering af den grønne omstilling, lyder dommen.

- Aftalepartierne har med passagerafgiften besluttet at opkræve afgifter i den grønne omstillings navn, mens de reelt bruger langt over halvdelen på velfærd og andre politiske beslutninger. I sidste ende har de desværre nedprioriteret den grønne omstilling og klimaet til fordel for velfærd og en ældrecheck, der kunne finansieres på anden vis. For klimaets skyld håber jeg, at det er en enlig svale, siger han.

Skatteminister Jeppe Bruus ser passagerafgiften i et andet lys:

- Passagerafgiften giver os mulighed for at understøtte de grønne teknologier og etablere en grøn indenrigsrute. Samtidig får vi mulighed for at øge ældrechecken til de pensionister, der har mindst, siger ministeren i en pressemeddelelse.

Oplagt mulighed for bred grøn aftale

Karsten Lauritzen peger, at de har partier som ikke ville være med til aftalen, har råbt på mere grøn politik og ikke velfærd pakket ind i grønt gavepapir.

- Men aftalepartierne har prioriteret ældrecheck over klima, Det er ærgerligt, for passagerafgiften var en oplagt mulighed for at lave en bred grøn aftale, siger han.

Dansk erhvervsliv er det mest ambitiøse i verden på det grønne område. Men hvis regeringen skal nå de mål, der er sat for CO2-reduktioner, skal der investeres massivt i at få alle sektorer med.

En krone fra en grøn afgift skal gå til en krone til grøn omstilling, pointerer DI’s transportdirektør.

Læs selve aftalen her

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Karsten Lauritzen

Karsten Lauritzen

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3475
  • Mobil +45 5218 5980
  • E-mail kal@di.dk

Relateret indhold