Danske Fragtmænd har omkring 1800 lastbiler på de danske landeveje hver dag. Adm. direktør Jørn P. Skov anbefaler en højere dieselafgift for at fremme branchens grønne omstilling.

Foto: Danske Fragtmænd
29.03.23 DIB Nyheder

Fragtmænd om kilometerafgift: Regningen ender hos forbrugerne

Regeringens forslag om en kilometerafgift på godstransport møder kraftig modstand hos landets transportvirksomheder. Danske Fragtmænd venter ekstra regning på 100 mio. kr.

Hos Danske Fragtmænd støtter adm. direktør Jørn P. Skov den grønne omstilling. Men det vil forslaget ikke bidrage til, mener han. 

- Hele præmissen for forslaget er, at regeringen med afgiften vil mindske kørslen og dermed trængslen på vejene. Men det vil ikke ske, for vi kører ikke rundt med tomme lastbiler. Vi fylder jo op på alle strækninger, for det vil være uklogt og skade vores forretning, hvis ikke vi har kunder til de fleste kørsler, forklarer han.

Derfor ser han kilometerafgift på godstransport som en skjult skat, som kun kan betales på en måde:

- Vi forventer, at kilometerafgiften vil koste os omkring 100 mio. kr. om året. Og den omkostning skal vi hente hjem. Derfor bliver det i sidste ende forbrugeren, som betaler regningen, fordi priserne stiger i alle led af kæden, siger Jørn P. Skov.

Danske Fragtmænds 40 vognmænd har omkring 1800 lastbiler på de danske landeveje hver dag. De håndterer årligt omkring 10 millioner forsendelser for 40.000 erhvervskunder.

Læs også: Sandahl: Her er det grønne alternativ til skadelig kilometerafgift

- Skal trængslen på vejene ned, er det privatbilismen som skal bremses. Jørn P. Skov, adm. direktør, Danske Fragtmænd

Jørn P. Skov ser kilometerafgiften som en skat på sit erhverv, der skal kompensere for de udgifter staten har haft ved sænke afgifterne på private elbiler. Samtidig skabes der et nyt afgiftssystem, som man ikke har erfaringer i at administrere.

I stedet foreslår Jørn P. Skov, at der indføres en afgift på diesel. Det vil få en bedre effekt, fordi den kan få private til at køre mindre.

- Skal trængslen på vejene ned, er det privatbilismen som skal bremses. Og en højere afgift på diesel og benzin vil samtidig være meget nemmere at administrere, fordi der allerede er et system, som kan løse den opgave, siger Jørn P. Skov.

En kilometerafgift vil dertil skade de virksomheder, der tjener pengene uden for landets grænser. 

- De bliver pålagt en omkostning, som deres europæiske konkurrenter undgår. Og det skader naturligvis de eksporterende virksomheders konkurrencekraft, siger Jørn P. Skov.

Læs også: Ny kilometerafgift kan tvinge transportfirmaer til at flytte

Læs mere om Danske Fragtmænds grønne omstilling her 

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Karsten Lauritzen

Karsten Lauritzen

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3475
  • Mobil +45 5218 5980
  • E-mail kal@di.dk

Relateret indhold