Fra mikrochips i fodbolde til milliardsalg
Danmark er i top-10 i verden i sportstech-branchen, som selv forventer at vokse med 30 procent årligt frem mod 2025 til en salg på 5 milliarder kr. DI ser stort dansk potentiale i ung branche.
Mikrochips i fodbolde forbedrer spillerne. Radarteknologi revolutionerer golftræningen. Digitale platforme forbinder fans, klubber og sponsorer. Og undervandskameraer optimerer svømmetræningen.
Der findes utallige eksempler på produkter og løsninger som den danske sportstech-branche har udviklet i de seneste år. Mange af disse blev præsenteret ved Sportstech Festival i København i sidste uge.
Branchen har været i kraftig udvikling gennem de seneste år, og Danmark er i top-10 i verden i sportstech-branchen, hvor København ligger nummer fire blandt de europæiske byer - kun overgået af London, Paris og Berlin.
- Det kan i høj grad tilskrives vores organisering i sporten med forbund og foreninger, et højt digitaliseringsniveau, solide designtraditioner, stærke startup-miljøer og gode forhold for iværksætteri, siger Jens Holst-Nielsen, underdirektør i Dansk Industri.
30 procent større hvert år
Ifølge en rapport fra Iris Group vil branchens årlige vækstrater på globalt plan nå 13,5 pct. frem mod 2027. Endnu bedre ser det ifølge rapporten ud for danske virksomheder på området. De vurderer ifølge rapporten selv, at de vil vokse omkring 30 procent årligt frem mod 2025. Både i forhold til omsætning og beskæftigelse.
Konkret estimeres det, at den danske sportstech-branches samlede omsætning vil kunne nå op på cirka 5 milliarder kroner i 2025, hvoraf langt størstedelen vil komme fra eksport.
- Danmark har både chancen, forudsætningerne og næsten også et ansvar for at tilkæmpe sig en pæn andel af det hurtigt voksende sportstech-marked. Det er en ung branche, og de store messer og salgsplatforme rundt omkring i verden er først ved at blive bygget op i disse år. Her er det meget vigtigt, at Danmark er med fra start, og at vi får vist, at Danmark og danske virksomheder kan noget helt særligt på dette område, siger Jens Holst-Nielsen.
Tilmeld dig DI's netværk: SportsTech Danmark
Branchen hyldede sig selv
Jens Holst-Nielsen var blandt deltagerne, da branchen hyldede sig selv til Sportstech Festival i Hafnia-Hallen i Valby den 21. september. Her kunne mere end 500 deltagere høre oplæg og paneldebatter fra nogle af Danmarks dygtigste innovatører på sportsområdet. Afprøve produkter på egen krop i et større expo-område. Og diskutere innovation med iværksættere og folk fra idrætsforeninger og specialforbund i Danmark.
- Sportstech Festivalen er en slikbod for idrætsnørder, hvor man får mulighed for at shoppe rundt mellem iværksættere og oplægsholdere, der inspirerer med en blanding af de nyeste produkter på markedet og aktuel forskning fra hele verden, siger Søren Lukassen, udviklingskonsulent i Dansk Squash Forbund.
Festivalen blev arrangeret af Danmarks Idrætsforbund med support fra Dansk Industri, Dansk Design Center og Industriens Fond.
Fakta
Hvad er sportstech?
- Sportstech-branchen omfatter en bred og mangfoldig gruppe af virksomheder, som arbejder med at integrere teknologi og sport.
- Sportstech omfatter således både virksomheder, der arbejder med at udvikle løsninger til måling af aktiviteter og præstationer, fanoplevelser samt administration og styring. Fællesnævneren er, at løsningerne og produkterne er baseret på nye, digitale teknologier.
- Sportstech har således mange snitflader både til andre tech-vertikaler og den etablerede sportsindustri.
Hold dig opdateret
Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.