VKH

Danske ZENZ opnår B Corp certificering som den første salon- og produkt- virksomhed i Norden

ZENZ er, som den første salon- og produktvirksomhed i Norden, blevet B Corp certificeret, hvilket betyder, at de lever op til høje og strenge krav omkring ansvarlighed, transparens og deres sociale- og miljømæssige aftryk. Certificeringen gælder for hele ZENZ og derved både deres 12 frisørsaloner og produktserie.

Fokus på sundhed og bæredygtighed

ZENZ er Danmarks største ansvarlige salonkæde med fokus på sundhed og bæredygtighed. Udover 12 saloner i Danmark har de deres egen professionelle hår- og hudplejeserie som bruges af frisører og forhandles i mere end 20 lande verden over. Produkterne indeholder maksimal andel af naturlige og certificeret økologiske ingredienser i emballage af genanvendt plastik.

Siden begyndelsen i 1999 har ZENZ haft fokus på bæredygtighed. Ifølge Jørgen Skjødt, CEO, kom certificeringen ikke på baggrund af en målrettet indsats med henblik på at blive et B Corp certificeret:

”Vi har ikke gjort noget aktivt for at få certificeringen, men blot dokumenteret de ting, vi allerede gør. Vi har altid arbejdet med eksterne certificeringer, da vi ønsker at tage ansvar og skabe troværdighed overfor vores kunder og samarbejdspartnere.”

ZENZ' eget produkt

Foto: ZENZ

Fortsætter arbejdet med forbedringer

Den gennemsnitlige virksomhed scorer 50,9 point på B Corps barometer, mens ZENZ fik hele 92,9 point. Grænsen for, hvornår B Corp giver en officiel certificering, er på 80. Selvom det ikke var et mål i sig selv at opnå B Corp certificering, så er Jørgen Skjødt alligevel stolt af, at ZENZ har klaret sig så flot i målingen:

”Vi er en del af en bevægelse og omstilling som verden har enormt stort behov for, og som B Corp repræsenterer. Det er ikke perfekt, men det kan stadigt rigtigt meget. De er ved er opdatere nogle ting omkring hvad det kræver for at blive certificeret, som er rigtigt positivt. Så det er vi stolte af at være en del af.”

For ZENZ kommer certificeringen som B Corp ikke til at være nogen hvilepude. Deres mission er at skabe en sundere og mere bæredygtig skønhedsindustri og dette indebærer bl.a. at arbejde med FN’s Verdensmål for Bæredygtig Udvikling. Derudover arbejder de også med Ocean Waste Plastik og flere anerkendte certificeringer: Svanemærket, AllergyCertified, Ecocert COSMOS Organic og Vegan Society.

”Vi arbejder meget struktureret med de forbedringer vi kan lave for at være bedre for miljø, kunder og lokalsamfund. B Corp og FNs Verdensmål har nogle værktøjer, som vi kan bruge til det, men så gør vi det meget konkret selv til nogle ting, vi kan implementere – og de ting ryger ind i vores strategi på samme niveau som fx det at åbne en webshop i et nyt marked,” fortæller Jørgen Skjødt.

Udover at udvide deres univers med nye produkter, har ZENZ gang i flere bæredygtige projekter. De er bl.a. udvalgt som OWP+ partner, hvilket betyder, at de støtter udvikling af mere bæredygtig emballage. Efter sommeren vil de lancere produkter i en special edition emballage som bl.a. er lavet af et råmateriale fra plastikafflad opsamlet fra verdenshavene.

Find ZENZ’ saloner her: www.zenz.dk og besøg deres webshop her: www.zenzshop.dk

Relateret indhold