Designet du ikke vil have

Designerne i Coloplast sætter en ære i at lave produkter, som ingen vil have - men som brugeren kan stole på. Det har vist sig at være en stor konkurrencefordel.

Coloplasts succes som global virksomhed er skabt på grundlag af opfindelsen af stomiposen. Et produkt, som ingen egentlig ønsker sig, men som er designet til at hjælpe patienter til at leve med en udfordring, der påvirker deres hverdag.

Det stiller store krav til den måde, produktet designes på, for det skal passe ind i brugernes liv, være så usynligt som muligt, noget de helst skal bruge et minimum af tid på. Kort sagt; det skal bare fungere. 

Design er drivkraften 

Coloplast er gennemsyret af en god designproces. Det ses når der udføres nye strategier, hvor virksomheden følger mange af processerne fra design thinking, som er en designmetode bygget op omkring iterative processer, hvor man med hurtige gennemløb af udviklingsprocesser, udfordrer antagelser, omdefinere antagelser og skaber innovative løsninger, der kan prototypes og testes.

Design er derfor drivkraften i hele processen, fra brugerkonceptet udvikles til det færdige produkt. For Coloplast er det afgørende at konceptet er bygget op omkring empati med brugernes behov. Værdighed og bevægelsesfrihed er i fokus. 

Heylo, som er en digital løsning, som giver lyd fra sig, hvis stomiposen lækker er udviklet af Coloplast og blandt vinderne af Danish Design Award 2022.  

Den ideelle designværktøjskasse 

3 vigtige kompetencer er vigtige for at kunne løfte disse designprocesser og skabe en god forretning, ifølge Hans Falleboe: 

  • Proceshåndtering: Evnen til at kunne gå fra idé til produkt, hvor konceptet visualiseres, raffineres, udfordres og man kan følge processen.

  • Skitsering: At gå fra idé til tegning er særlig vigtig kompetence i brainstorm sessions, hvor tanker og idéer skal konkretiseres og kommunikeres tydeligt.

  • 3D visualisering: historien om et produkt når det fremvises i en konkret form.

Det handler altså om at styrke den fælles forståelse og kommunikationen, og dermed styrke samarbejdet fra idé till løsning på tværs af ekspertiser og arbejdsområder. 

Hør mere om, hvordan Coloplast og Hans Falleboe anvender design i podcasten Design – Made in Denmark

Om Coloplast

  • Coloplast er en danskejet international virksomhed med hovedkontor i Humlebæk. Virksomheden blev grundlagt i 1957 og har nu mere end 14.500 ansatte.  

  • Virksomheden designer, producerer og sælger sygeplejeartikler inden for områderne stomi, kontinens, hud- og sårbehandling, interventionel urologi samt stemme og respiratorisk pleje.

  • Deres formål er at udvikle produkter og tjenester, der gør livet lettere for mennesker med meget personlige og private medicinske tilstande.

  • I tæt samarbejde med de mennesker, der bruger deres produkter, skaber de løsninger, der er følsomme over for deres særlige behov. 

Relateret indhold