Ørsteds designteam blandt hjørnestenene i virksomheden

Designere og designtænkning er blevet vigtigere end nogensinde i Ørsted. I dag løses mange komplekse problemer med hjælp fra designteamet.

Danske virksomheder anerkender i stigende grad værdien af ​​design til at skabe økonomisk vækst og innovation. Blandt dem er energigiganten Ørsted, hvor en bred vifte af eksperter, specialister og højt kvalificerede akademikere bidrager med ekspertise og viden til at forme kursen for grøn energi. Også designerne, spiller en uundværlig rolle i virksomheden. 

Da leder af Design Center of Excellence, Michael McKay kom til energiselskabet, var der kun få designere på gangene. I dag er design indlejret i næsten alle produkter og strategiske forretningsbeslutninger, som energigiganten træffer. 

Designværdier spredt på tværs   

Den markante ændring i tilgangen til og anvendelsen af design har primært været drevet af tillid kombineret med en række forskellige metoder til at sprede værdien af ​​design blandt kollegaer på tværs af organisationen. 

I Ørsteds produktudviklingsteam har Michael McKay og hans designteam fokuseret på at bringe designeren tættere på nøglekompetencerne indenfor udvikling, programmering og UX. Resultatet af den nye samarbejdsproces var klart fra starten: At arbejde tættere sammen øger chancerne for at udvikle et succesfuldt produkt eller ydelse. 

Designbrillerne på i bogstavelig forstand

Michael McKay og designteamet brugte tid på at identificere nogle af de komplekse udfordringer, som virksomheden står over for dagligt. Eksempelvis har Ørsted længe ledt efter måder at hjælpe sine operatører med at automatisere energihandel. En opgave, der kræver store mængder information ift. vejrudsigter, børskurser og elforbrug i mange forskellige lande. Det kræver også mange tekniske ressourcer og kognitiv kapacitet at indsamle al den nødvendige information for at placere energihandel internt. 

Her valgte designteamet at sætte eye-tracking-briller på operatørerne og optage en typisk dag i maskinrummet. Brillerne kunne spore operatørens øjenbevægelser og dermed vise en rejse gennem den data, som operatøren var involveret i. Ved hjælp af optagelserne kunne de efterfølgende spore operatørernes arbejdsgange og give hele virksomheden indsigt i information og retningslinjer ift. at automatisere nogle af energihandelsprocesserne. Tilgangen viste sig at være ganske vellykket og åbnede virksomhedens øjne for vigtigheden af ​​at integrere design i løsninger af komplekse problemer. 

Design er afgørende for den langsigtede strategi 

Udviklingen i Ørsted betyder, at designere og designtænkning nu bliver indarbejdet tidligere i processerne og mere grundigt i nye produkter og services. Derudover er designerne kommet tættere på strategiimplementering i de forskellige forretningsenheder og denne tilgang til design bruges i dag af flere ledelsesteams. 

I praksis betyder det, at designerne i Ørsted er gået fra en rådgivende rolle til en mentorrolle. Han mener også, at der bør ske et skifte, så designere blive overordnede katalysatorer. Det er afgørende for Ørsteds langsigtede strategi og mange af de problemer, som virksomheden skal løse på længere sigt, hvis målet om at forsyne verden med grøn energi skal nås. 

Lyt også til podcast med Michael McKay: A little less conversation and more action - om design og energi  

Om Ørsted

Ørsted er en danskejet virksomhed med 7.292 medarbejdere og hovedkontor i Fredericia.  

 

Ørsted udvikler, opfører og driver hav- og landvindmølleparker, bioenergi-, solcelle- og energilagringsanlæg samt anlæg til produktion af vedvarende brint og grønne brændstoffer. 

 

Virksomhedens vision er at skabe en verden, der udelukkende kører på grøn energi. Målet er at være katalysator for systemisk forandring til et grønnere samfund. 

Relateret indhold