Vi rådgiver dig

Analyse: Danskernes e-commerce tracker Q3 2023

Danskernes e-commerce tracker er en analyse, der følger de danske forbrugeres online adfærd og forbrug. Den udkommer hvert kvartal og som en årsudgave i februar. Her kommer status fra tredje kvartal 2023 for månederne juni, juli, august.

Onlineforbruget er øget i værdi i forhold til Q3 2022​ 

De danske onlineforbrugere har brugt 174 kr. mere i tredje kvartal 2023 i forhold til samme kvartal 2022. Det er særligt i august, hvor danskerne har øget forbruget med 131 kr. i forhold til august 2022. ​ 

Det kan skyldes, at danskerne betaler mere for varerne i 2023. Målt på antal gange den danske forbruger har handlet online, er det i gennemsnit 3,6 gange per måned. Der er ingen månedsvis forskel målt på frekvens.

Mobiltelefonen øger forspringet  

43% handlede på mobilen i tredje kvartal. Det er det højeste forspring, vi indtil videre har set i forhold til computeren, der har 35% af købene. ​ 

Mobilen har været en førende enhed siden 2022, men det er første gang, at den har så markant et forspring med hele otte procentpoint.​ 

Alle forbrugergrupper undtagen seniorerne har i 2023 mobilen som foretrukne indkøbsenhed. Hele 64% af forbrugergruppen ”forældre med hjemmeboende børn” handler fra mobilen.

Betaling via app på mobiltelefonen går frem med to procentpoint ift. 2022 og bruges i 34% af tilfældene. Kreditkortet er stadig det mest brugte med 55%, men mobilbetaling vinder stadig fremgang. 

Levering skal helst være gratis og ske i pakkeshoppen ​ 

54% af danskerne fik leveret til en pakkeshop i tredje kvartal. Seks procentpoint færre fik leveret til hjemmeadressen i tredje kvartal 2023 målt op mod samme kvartal i 2022.​ 

50% betalte ikke for deres levering, hvilket er på niveau med samme kvartal 2022.  

Læs mere i analysen og få indsigt i danskernes onlinevaner.

Om analysen:

Danskernes e-commerce tracker, følger udviklingen og potentialet for onlinesalg. Onlinesalg giver ikke kun muligheder for de lokale butikker, der ikke længere er begrænset af geografi, men kan udvide kundebase både med landsdækkende salg og internationalt salg. Onlinesalg skaber også mulighed for at drive en mere effektiv forretning og salget udvikler sig.

For at blive klogere på danskernes onlinevaner, har Dansk Industri og Epinion udviklet ”Danskernes e-commerce tracker”. Den afdækker bl.a. hvem der handler mest online, hvad de køber, hvor de køber ind, hvor meget de køber for.

Det er vores ambition, at ”Danskernes e-commerce tracker” skal hjælpe danske virksomheder med at være på forkant med udviklingen, ved at forstå kunderne og bevægelserne. Danskernes e-commerce tracker udkommer kvartalsvis og med en årsudgivelse for det foregående år i februar.

Med ”Danskernes e-commerce tracker” ønsker vi, at bidrage til at øge danske virksomheders konkurrenceevne.
Analysen er udarbejdet af Dansk Industri´s e-commerce team og Epinion.

Q3_CTA_download_web (1).png

Relateret indhold