08.06.22 Vi rådgiver dig Nyheder

Tre drivers og trends for online salg

I en verden med nye, digitale muligheder ændrer kundernes vaner og kødsadfærd sig, og det afspejles i stadig mere komplekse og varierede indkøbsveje – både for B2B og B2C salget. Hvilke trends vil påvirke online salget inden længe?

Ofte er det i forbrugersalget(B2C), at vi ser trendsene først, og snart sker det, at de professionelle indkøbere efterspørger samme købsoplevelse på deres arbejdsplads. Nogle steder tales der ikke længere om B2B eller B2C – her taler vi om H2H, Human-To-Human.  
 
Nok er købsprocessen ofte længere, der er flere beslutningstagere involveret og beløbet der handles for er større, når det gælder B2B salg, men mest af alt, er det et spørgsmål om betalingsstruktur, for bag en hver skærm sidder et menneske og beslutter sig. 
 
I en verden hvor der ofte opstår nye muligheder, der fører til nye vaner og ny købsadfærd, og det afspejles i stadig mere komplekse og varierede indkøbsveje – både for B2B og B2C salget. Hvilke trends skal vi så være opmærksomme på?  
 
I foråret har DI e-commerce været på de danske landeveje for at besøge mange af DI´s medlemmer, der alle praktiserer online salg. Her har vi spurgt ind til udfordringer, drivers og motivation, der er for at investere i online salg. 

Tre drivers for online salg  

Der er tre primære drivers, som virksomhederne har for at digitalisere salget:   
1: Skabe vækst   
2: Tage ejerskab for brandoplevelsen  
3: Få adgang til nye markeder og nye kunder  

DI har ligeledes spurgt +200 virksomheder via spørgeskema, hvilken gevinst online salg giver.   

Tre trends

Der er blevet lyttet på vandrørene, samlet data fra DI´s medlemmer, læst mange analyser og trend rapporter, det har fået os til at zoome ind på tre store trend, vi mener, at vores medlemmer bør være opmærksomme på. 

1: Den digitale kunderejse, som er vejen til vækst
2: Markedspladser, skal du eje eller leje salget? 
3: Social commerce, som også er B2B commerce  
 
DI hjælper medlemmerne med at træffe smarte forretningsbeslutninger, derfor lancerer vi en række aktiviteter, der skal bringe inspiration, fungere som dialogstartere og give mulighed for at høre hvad de andre gør og møde folk med samme interesse. 

Inspiration til din digitale kunderejse

Se eller gense konferencen: "Den digitale kunderejse – fra strategi til online salg og vækst" her.

Relateret indhold