Hvor skal man sælge, hvem skal man ansætte, få de gode råd her
Australian Bodycare har været på en fantastisk vækstrejse. De er vækstet med cirka 50% siden 2017. Væksten skyldes især god brug af nye digitale salgsveje og vækst gennem e-eksport. Se videoen længere nede i dette indlæg.
Australian Bodycare er en brandvirksomhed med egen produktion. De ejer hele værdikæden selv og sælger gennem både forhandlere, egen webshop og online markedspladser. Virksomheden blev etableret i 1992 og holder til i lokaler ved Vissenbjerg på Fyn.
Vi har spurgt Morten Bo Madsen, der er marketingdirektør og medejer af Australian Bodycare, om han har et par gode råd til, hvordan danske virksomheder kan få succes med e-eksport, og hvilke kompetencer der er brug for, når en virksomhed skal lykkes med online markedspladser.
DI har før fortalt om, hvordan Australian Bodycare er lykkes gennem nye digitale salgskanaler, herunder også online markedspladser for at nå udover landets grænser. Australian Bodycare er en af de danske virksomheder, der lykkedes med det allerede for år tilbage. Derfor har Morten Bo Madsen da også mange gange måttet dele ud af de gode råd til andre danske virksomheder, der gerne vil gøre kunsten efter.
Hvor skal man sælge, hvem skal man ansætte?
Det rette salgskanalmix kan variere land for land, i Tyskland har det fx været en fordel for Australian Bodycare at sælge via Amazon, hvor det i andre lande er deres egen webshop, der sammen med forhandlerne bærer salget.
Men en ting er jo at vide, hvor man skal sælge, noget andet er at vide, hvordan man gør. Derfor har vi spurgt Morten, hvilke kompetencer virksomheden behøver for at gøre dem kunsten efter. Morten fortæller, at der er ikke langt fra at sælge via egen webshop til at sælge via online markedspladser, så hvis virksomheden allerede har e-commerce kompetencer ansat, som ved, hvordan man laver søgeordsoptimering og arbejder med produktbeskrivelserne – så er afsættet godt for at kunne gøre det samme på markedspladserne.
Læs også: 75% har e-commerce indenfor fem år - DI (danskindustri.dk)
Vi har så spurgt Simon Bjørn Rasmussen, der er e-commerce manager hos Australian Bodycare, og til daglig arbejder med salget via Amazon, hvilke gode råd han har.
Simon anbefaler, at man bruger den data som Amazon stiller til rådighed. Amazon giver fx data ift. hvilke produkter folk ofte køber sammen, og hvordan det kan bundles. Det er brugbar viden, som også kan bruges til at løfte salget på fx egen webshop.
Se og hør Australian Bodycare fortælle historien her
Tre udfordringer, som Danmark har med e-commerce
1. Mangel på e-commerce talent (udannet/trænet)
2. Danmark taber fart i forhold til e-eksport. E-handelsbalancen er nu i -57,6 mia. kr., og vi ligger bagerst i feltet, blandt lande i Europa der e-eksporterer
3. Organisatorisk forankring. Virksomhederne kæmper med det strukturelle, for hvor bor e-commerce, hvem ejer e-commerce og hvor vigtigt er det?
Danmark har brug for mere e-commerce talent
E-commerce er et vækstspor for danske virksomheder, uanset om de sælger business-to-business, business-to-consumer eller direct-to-consumer. Det skaber nye muligheder, men rummer også udfordringer - og for mange virksomheder er det et paradigmeskifte og en transformation af forretningen, fortæller Jacob Kjeldsen, der er branchedirektør for DI Handel og DI e-commerce.
For at sætte fokus på dagsordenen har DI i samarbejde med PostNord lanceret eCom Talent Award. Her sætter vi fokus på det talent, der skal bringe danske virksomheder videre og frem til at være ”best in class” på e-commerce, uanset i hvilken form og hvilket land danske virksomheder vil sælge i.
Med denne pris vil vi hylde talenter i det danske erhvervsliv. Det gør vi ved at udvælge tre nominerede talenter inden for to kategorier. De udvalgte portrætterer og hylder vi den 21. september 2023, hvor den endelige vinder i hver kategori afsløres.