Mie Bilberg, Chefkonsulent e-commerce | Foto: Jeppe Falck, DI

19.06.23 Vi rådgiver dig Nyheder

Fem trin til en købsoptimeret kunderejse

Kunderejser er vidt forskellige - men her er dog fem områder, der går igen og som skaber en bedre købsoplevelse, højere konvertering og som de fleste kan gå i gang med allerede i dag.

Fem områder der spiller en rolle i købsprocessen 

1: Trafik - hvilke medier driver trafikken mod salgskanalen? Hvor starter kunderne søgningen henne? 
Det er ofte Google, men det kan også være fagspecifikke registre eller en markedsplads. 
 
Det kan du få data på ved at lave en søgeordsanalyse, der tager udgangspunkt i de største søgemaskiner for din kategori i det land, du sælger i. 

2: Synlighed  - hvilke medier skal I være synlige på og med hvilket indhold. Du kan med fordel lave et ”Tænk-Højt-Brugerstudie” for at få klarhed og svar på det. Sæt 10 potentielle kunder i gang med at lede online efter et produkt som dit. Bed dem om at kommentere på, hvilke kanaler de bruger, hvilke informationer de søger, hvad de tænker om det, de finder. Det vil give dig et overblik på, hvor du skal være synlig og med hvad.  

3: Dit omdømme - hvad bliver der sagt om dit produkt, hvor bliver det sagt henne, og bliver der sagt noget godt? Sørg endelig for, at der bliver sagt noget godt. Fordi vi stoler mere på, hvad en fremmed siger om virksomheden, end hvad virksomheden siger om sig selv. Online skal man virkelig arbejde med at skabe tillid og troværdighed. Anbefalinger er afgørende konkurrenceparametre, når det gælder onlinesalg. Både B2B og B2C. 

4:  Din kontaktform - hvordan kan kunderne komme i kontakt med dig? Den usikre indkøber har brug for at kunne ringe for at blive guidet til et køb. Den rutinerede og erfarne indkøber, der ved præcis, hvad der skal købes, foretrækker ofte den hurtige kontaktvej digitalt fx via chat eller mail.  

5: Dine salgskanaler - tilbyder du handel på kundernes fortrukne indkøbssteder? Der er en generation af indkøbere på vej ind i de store globale indkøbsroller, for hvem verden aldrig har eksisteret uden markedspladserne, som de kender som et godt og trygt sted at handle.   
 
Hvor foretrækker indkøberen at handle?
Her ser du de danske B2B-indkøberes fortrukne indkøbssteder, iflg.
DI´s B2B e-commerce analyse 

imagev0ahm.png

Andre artikler i denne artikelserie: 
 

Læs også: Få DI-ekspertens gode råd til den digitale kunderejse

Læs også: Fra e-commerce, til m-commerce til S-commerce 

Mie Bilberg

Mie Bilberg

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3379
  • Mobil +45 2119 3403
  • E-mail mlbi@di.dk

Relateret indhold