E-eksport: De ti største e-commerce markeder i verden
I 2023 forventes det globale online detailsalg at nå 6,3 bn. dollars iflg. eMarketer. Dette er en stigning på 10,4% fra 2022.
Det globale onlinemarked forsætter med at vokse år efter år, og det er en god mulighed for danske scale-ups. Med e-commerce er der kommet en hurtigere og mindre omkostningstung vej ind til nye markeder.
20,8 % af detailkøbene forventes at finde sted online i 2023, og det tal stiger iflg. Insider Intelligence. Så fokus på onlinesalg enten via egen webshop eller gennem online markedspladser er en rigtig god ide.
Vi har samlet listen over verdens 10 største online markeder for detailsalg her.
Verdens ti største e-commerce markeder
1: Kina
Kina er verdens største e-commerce marked, hvilket især skyldes selskaber under Alibaba-gruppen - Taobao, Alibaba.com og Tmall. Det kinesiske e-commerce marked forventer en vækst i 2023 på 9.3%.
26% af det totale globale online detailsalg i 2022 stod Kina for. Med tanke på at Kina først for alvor begyndte at digitalisere salget i forbindelse med Sars pandemien i 2008, er det et imponerende tal for et relativt nyt e-commerce marked. Ingen andre lande i verden repræsenterer et potentiale indenfor onlinesalg som det kinesiske marked, der forventes at passere $3 billioner i 2023.
Forventet e-omsætning i 2023: $3 bn.
E-commerce andel af det samlede detailsalg: 27%
Læs også: Få plads i en dansk B2B pavillon på alibaba.com
2: USA
USA har domineret det globale e-commerce marked lige indtil 2013, hvor Kina overtog førerskabet. Men i modsætning til Kina er USA stadig blandt verdens 10 mest vækstende markeder med en årlig e-commerce vækstrate på næsten 16%. På det amerikanske onlinemarked dominerer Amazon, Walmart og eBay.
Forventet e-omsætning i 2023: $1.3 bn.
E-commerce andel af det samlede detailsalg: 15%
Læs også: Amerikanske SMV´er er 10 gange bedre til e-eksport end de danske
3: Storbritannien
Storbritannien er det største e-commerce marked i Europa. Her dominerer Amazon.co.uk, men lokale spillere som sainsbury.co.uk og tesco.co.uk gør sig også stærkt online. Den samlede detail andel indenfor e-commerce er overbevisende 38%. Det britiske forbrugermarked er helt klart et online marked.
Forventet e-omsætning i 2023: $196 mia.
E-commerce andel af det samlede detailsalg: 38%
4: Japan
Japan er på fjerdepladsen og er førende i onlinesalg på mobilen (m-commerce). Amazon.co.jp er den førende online salgsplatform i Japan, efterfulgt af den lokale rakuten.co.jp.
Forventet e-omsætning i 2023: $193.4 mia.
E-commerce andel af det samlede detailsalg: 12%
5: Sydkorea
Sydkorea er landet med det hurtigste trådløse internet. Sydkorea er også et af de førende mobile handelsmarkeder. De største e-commerce spillere i landet er coupang.com og e-himart.co.kr
Forventet e-omsætning i 2023: $147.4 mia.
E-commerce andel af det samlede detailsalg: 24%
Fakta
Tre af de fem største e-commerce markeder findes i Asien. Ifølge eMarketer står Asien-Stillehavsregionen for 62,6% af det globale onlinesalg.
6: Indien
Indien er verdens anden hurtigst voksende e-commerce marked med en vækstrate på 25,5% iflg. Statista. Det går rigtig stærkt på det indiske marked, som samtidig er et marked, mange vender blikket mod i deres China +One strategi. De førende e-commerce platforme i Indien er Amazon, Flipkart og eBay.
Forventet e-omsætning i 2023: $118.9 mia.
E-commerce andel af det samlede detailsalg: 3,6%
7: Tyskland
Tyskland er Europas næststørste e-commerce marked, og her er Amazon også en stor spiller med en andel på 34% af det tyske online marked. Andre store online salgskanaler er eBay og de lokale aktører som Zalando og Otto.de.
Forventet e-omsætning i 2023: $147.4 mia.
E-commerce andel af det samlede detailsalg: 12%
8: Indonesien
Indonesien er det tredje hurtigst voksende e-commerce marked i verden. Dette meget dynamiske og mobilglade land har mere end 270 millioner indbyggere, der med hastig vækst handler online. Shopee er den førende online salgskanal, efterfulgt af Tokopedia og Blibli.
Forventet e-omsætning i 2023: $97.1 mia.
E-commerce andel af det samlede detailsalg: 9%
9: Canada
Canada er hjemland for e-commerce giganten Shopify, hvilket burde udfordre Amazon. Men også her dominerer Amazon, efterfulgt af Walmart. Canada er et særdeles lovende land for online sælgere. Her vækster online detailsalg med 15% om året, og i 2022 var der mere end 27 millioner forbrugere, der handlede online i Canada – et tal der er sat til betydelig vækst også fremover.
Forventet e-omsætning i 2023: $82.8 mia.
E-commerce andel af det samlede detailsalg: 7%
10: Frankrig
Med lokale spillere som auchan.fr, veepee.fr kommer fransk e-commerce ind på en tiendeplads i verden. Som i andre store europæiske onlinemarkeder har Amazon.fr og Shein.com dog skubbet lokale markedspladser ud for at regere stort i Frankrig.
Forventet e-omsætning i 2023: $79.4 mia.
E-commerce andel af det samlede detailsalg: 13%
Overvejer du eksport?
Overvejer din virksomhed salg i et af de markeder nævnt ovenfor, anbefaler Dansk Industri, at jeres ”go-to-market” strategi indeholder en plan for digitalt salg.
Her skal du sørge for at sætte dig ind i lokale love og regler. Få styr på de lokale præferencer indenfor betaling, logistik og foretrukne online salgskanal indenfor din kategori.
Find hjælp og informationer omkring e-eksport her.
E-eksportdagen - få dit onlinesalg over grænsen
E-eksport er en enestående mulighed for danske virksomheder, der med nye online salgskanaler kan komme hurtigt over grænsen og få adgang til nye kunder og nye markeder. Hør om trends indenfor e-eksport salg, lær af dygtige danske e-eksportører og bliv klædt på til at indtage nye markeder af internationale specialister fra Dansk Industri.