23.01.24 Vi rådgiver dig Nyheder

Købmændene fra Løvernes hule er dobbelt så dygtige

To købmænd fra Thisted har skabt en online vinbutik, hvis kronjuvel er smagekasser med kvalitetsvin. I sidste uges afsnit af ”Løvernes Hule” fik de nye investorer, da både Morten Larsen, Anne Stampe og Nikolaj Nyholm slog på glasset med en samlet investering på 200.000 kroner for 20 procent af virksomheden.

De speedsnakkende købmænd fra Thisted var meget ydmyge omkring deres egne evner til at drive en e-commerce forretning. De sagde til løverne ”vi ved ikke, hvad vi laver – vi har brug for hjælp”, men har de nu også det?  

DI e-commerce laver her et benchmark-tjek af deres evner til at drive onlinesalg på baggrund af to klassiske e-commerce KPI´er, som de gav os i bedste DR sendetid. 1: konverteringsraten og 2: genkøbsraten. 

Konverteringsraten er dobbelt så høj 

De sælger smagekasser til 350 kr., og de har en konverteringsrate på seks procent, hvilket betyder, at hver gang 100 mennesker kigger forbi deres webshop, så vælger seks af dem at handle i onlinebutikken.

Læs også guiden "De seks byggesten til onlinesalg"

Til sammenligning – kan vi se med data fra Salesforce, at ”Drikke- og fødevarer” kategorien har generelt de højeste konverteringsrater. Men vinbutikken fra Thisted har en konverteringsrate, der er næsten dobbelt så høj som gennemsnittet, når vi sammenligner med verdensmarkedet. Der er nok mange, der gerne ville kunne ramme samme konverteringsrate. Så skal vi ikke bare sige det på jysk: at den konverteringsrate er ikke så ringe endda.

imageqhr7.png

Deres genkøbsrate 

Hvor loyale er deres kunder så? Vinbutikken fra Thisted afslørede i Løvernes Hule, at 60 procent af deres kunder handler igen. I en DI-analyse ”Danskernes e-commerce tracker” for fjerde kvartal, som udkommer i denne uge, har vi spurgt de danske onlineforbrugere, om den sidste webshop, de handlede i, var en, som de før har handlet i.

71% svare
de ja. De danske onlineforbrugeres genkøbsrate er generelt meget høj, og dermed er loyaliteten, når det gælder onlinesalg, faktisk meget højere, end hvad e-commerce rygtet lyder på.

image1glz.png

Læs også om Crowdfunding-forløbet for fødevare-startups her

Om vinhuset

Vinhuset blev etableret i december 2021, hvor Regin Bjerregaard Iversen og Bjarke Green Pedersen købte The French Wine Shop. De første ni måneder solgte de to iværksættere for 100.000 kroner vin, men fra 2022, hvor smagekasserne blev introduceret, er salget eksploderet. Alene i efterårsmånederne 2023 havde Vinhuset en omsætning på otte millioner kroner, og budgettet for første kvartal i år er på 10 millioner kroner. Inden løverne kom ombord, ejede Regin Bjerregaard Iversen 60 procent af virksomheden og Bjarke Green Pedersen 40 procent. Tilsammen har de skudt 1,5 millioner kroner i Vinhuset, som i dag tæller ni medarbejdere og netop er flyttet til nye lokaler med et 1.300 kvadratmeter stort lager i Thisted. 
Kilde: Vinhuset.dk

Markedet for vin er stort

I Danmark alene sælges der 126.000 flasker vin om dagen i online webshops. Det samlede salg herunder også fysisk butikssalg, restauranter mv. er 600.000 flasker dagligt, skriver Vinhuset i en pressemeddelelse. Dette gav Thisted-købmændene tørst på mere, og derfor meldte de sig til Løvernes Hule – for at få hjælp til de næste skridt.

Du kan også få hjælp

Bare rolig du behøver ikke, at stille op på landsdækkende fjernsyn for at få hjælp. Er du iværksætter? Ved du så, at der findes et program, der hedder Springboard? Det program er Dansk Industri sponsor af, og det finansieres af Erhvervsfremmebestyrelsen under Erhvervsministeriet. Det er CONNECT Denmark, som er en non-profit organisation, der driver det.

Her kan du få udfordret og udviklet din virksomhed af et knivskarpt ekspertpanel, med relevant erfaring for din virksomhed og de ambitioner, du har. De investerer ikke kroner, men tilbyder dig sparringDerfor - er det gratis.

Du kan ansøge om sparring hos CONNECT Denmark her.

Adgang til kloge hoveder er meget værd for de fleste. 

Det er måske præcis den hjælp
, du/I behøver for at komme videre? Kontakt Katrine Haahr Riisberg fra
DI Startup, hvis du har brug for hjælp til at komme videre med det.

Relateret indhold