Danish House på verdens vigtigste møbelmesse – Salone del Mobile 2022
Danske møbel og interiør- brands var flot repræsenteret i Milano i sidste uge. Ikke alene trak en række flotte danske flagship stores kunder og indkøbere fra hele verden. Også ”Danish House”, en lejlighed i to etager i det kendte galleri Rossana Orlandi vakte opmærksomhed, og fik god omtale i diverse magasiner og guides til Milano Design Week.
’Danish House’ er en ny og mere oplevelsesbaseret måde at lave fremstød på for kreative virksomheder. I stedet for at tildele alle deltagende virksomheder hver deres 9m2 messestand, så blev der skabt en minilejlighed, hvor man kunne opleve Finn Juhls Høvdingestol i godt selskab med et B&O anlæg, platter fra Royal Copenhagen, tapet fra Helene Blanche, lamper fra Louis Poulsen og en stor monumental og opsigtsvækkende lampe fra Studio Roso. I et andet rum var Ferm Livings stribede sofa og smukke jutemåtter oplyst af lamper fra Muuto og Mernøe, og puder fra det lille danske firma Murmutane. I udstillingen indgik også en TV-stue med udvalg af træstole, og et udendørsarrangement med havemøbler fra både Carl Hansen og Ferm Living. Alt gik op i en højere enhed, og de forskellige objekter var nøje udvalgt til at klæde hinanden, i et spændende og internationalt mix.
Lejligheden var hostet og kurateret af Rossana Orlandi selv, og det må betegnes som lidt af et scoop: Galleriet og dets lettere eksentriske ejer er velkendt både i Milano og blandt de mange internationale messe-gæster som valfarter til byen mens Salone del Mobile står på – så opmærksomheden var sikret fra starten. Handelskontoret ved den danske ambassade i Rom havde desuden, i samarbejde med Visit Denmark, Dansk Industri og Creative Denmark, samlet en delegation af interiør-design journalister fra Vogue, Elle og andre kendte boligblade som allerede i marts besøgte de deltagende virksomheder i Danmark og på den baggrund skrev en række flotte artikler om de deltagende brands.
House of Denmark ved Milano Design Week
Vores internationale arbejde i 2022
- DI Kreative Erhverv er i samarbejde med Global Markedsudvikling i gang med at samle erfaringer med at lave fremstød der er mere interaktive, involverende eller oplevelsesbaserede. Her i foråret har vi for eksempel været på SXSW i Austin, Texas, med 15 kreative og digitale virksomheder, og 25 debatter, oplæg og workshops over 3 dage i ’House of Creative Denmark’
Læs mere om SXSW 2022 her. - I april og maj (i alt 7 uger) deltog 13 danske brands i udstillingen Casa Decor i Madrid, hvor der også var indrettet en lejlighed, komplet med alt fra køkken, ovenlysvindue og malingen på væggene til møbler, lamper, tæpper og accessories.
Læs mere om Casa Decor her. - I maj gik turen til New York, hvor 7 bæredygtige, danske brands deltog i Circular City Week og New York Design Week. Vi arbejder i øjeblikket med at udvikle yderligere kuraterede, kreative fremstød, primært indenfor interiør design, i Frankrig, på Maison e Objet, og på IFFT i Tokyo.
Læs mere om Circular City i New York Week her.
Hvis du er interesseret i mere information eller har gode idéer eller erfaringer du vil dele med os i den forbindelse, så er du velkommen til at kontakte Lise Thomsen, ltn@di.dk