10.10.23 Vi rådgiver dig Nyheder

Beatræ åbner værkstedet for 8. klasse

Beatræ inviterer skoleelever ind i værkstedet for at vise tømrer- og snedkerfaget frem. De håber, at eleverne får samme begejstring for at arbejde med træ, som de selv har.

”Før vi fik besøg af eleverne, havde jeg mareridt om at slippe eleverne løs i vores værksted”, siger August Frøde, som er snedker og projektleder hos Beatræ, og fortsætter:

”Men heldigvis har vi et helt fantastisk parløb med Jon Ammendrup, som er lærer på skolen, så hele projektugen var planlagt til mindste detalje, og der var godt styr på sikkerheden.”

Skole-virksomhedssamarbejde mellem Beatræ og Ganløse skole kom i stand, efter en bus med erhvervsrepræsentanter og skolefolk fra Egedal Kommune havde besøgt virksomheden. En af passagerne i bussen var læreren Jon Ammendrup.

”Jon var helt vild efter at få lov til at komme på besøg med hans to 8. klasser. Der er ingen tvivl om, at lærerens egen begejstring for at arbejde med træ smittede af på eleverne. Han har en stor del af æren for, at alle var så engagerede og forberedte inden besøget,” siger August Frøde.

Fra venstre ses tre træentusiaster: direktør i Beatræ Ole Thorgersen, projektleder August Frøde og tømrer Henrik Øberg Pedersen.

Forberedelse er nøglen til et godt besøg

Før virksomhedsbesøget brugte eleverne fagene matematik, naturfag og billedkunst til at lære at måle op, lave isometriske tegninger, fremstille arbejdstegninger og beslutte sig for, hvordan husene skulle udsmykkes. Virksomheden gjorde sig også godt klar til elevernes indtog.

”Vi var godt forberedt inden besøget. Vi havde sat et telt op med høvlebænke i gården og skåret de rå træstykker ud, så de var lige til at blive sat sammen og udboret af eleverne,” siger August Frøde og fortsætter:

”Alle eleverne blev færdige med deres fuglehus. Det er sjovt at se, hvor forskelligt eleverne griber sådan en opgave an; nogle fokuserer mest på, hvordan fuglehuset skal bygges, mens andre går op i udsmykningen.”

Virksomheden havde afsat to dage til besøgene, så der kun kom én klasse ad gangen. På dagen blev eleverne delt ind i grupper af fire, og sammen med dem deltog to lærere fra skolen.

”Det overrasker os, hvor gode de var. En af pigerne havde et helt særligt talent for at save rundt, som normalt en ret svær disciplin – selv for mange lærlinge,” forklarer projektleder og snedker August Frøde.

Vil gerne vise faget frem

Beatræ har ikke udfordringer med at finde medarbejdere eller lærlinge, så det er ikke grunden til, at de er med i et skole-virksomhedssamarbejde.

”Vi samarbejder med skolen for at vise fagene frem og dele vores store begejstring. Det kræver faktisk en hel del at blive faglært træhåndværker. Man skal både kunne arbejde i et værksted, men også tegne i hånden og på computeren,” siger August Frøde.

Samarbejdet med skolen giver også Beatræ lejlighed til at fortælle eleverne om de muligheder, man har med et svendebrev i hånden, hvor man blandt andet kan læse til diplomingeniør, bygningskonstruktør, landmåler, byggeleder og blive selvstændig.

Beatræ har ikke haft de store udgifter til materialer til fuglehusene, da meget af træet var forskellige gamle rester og skæve træstykker, der kunne skæres i mindre stykker.

Gode råd til andre virksomheder

August Frøde har også et par gode råd til andre virksomheder, der overvejer at deltage i et skole-virksomhedssamarbejde:

”Vær realistisk i forhold til, hvad I formår som virksomhed. Hold det enkelt og sjovt, og gør det ikke kun, fordi du mangler noget, men fordi du vil dele din begejstring for faget. Hvis bare der er én, der bliver nysgerrig på håndværksfaget, så er vi lykkedes.”

Vil du vide mere?

Er du blevet nysgerrig på, hvilke former for skolevirksomhedssamarbejde, der passer til lige netop din virksomhed?

Så se mere i DI’s katalog over skolevirksomhedssamarbejde:
Kom godt i gang med skolevirksomhedssamarbejde

Relateret indhold