Autohuset Vestergaard har haft en adoptionsklasse i otte år. Regionschef Anders Bøgholm (stående) har haft kontakten til skolen fra starten af. Nu er stafetten givet videre til filialchef Morten Mørup (siddende).

Foto: Heidi Juul Petersen
08.11.23 Vi rådgiver dig Nyheder

Vi vil give de unge en smag for biler

Autohuset Vestergaard har adopteret en skoleklasse for at vise de mange muligheder, der er i bilbranchen.

Autohuset Vestergaard i Odense har en adoptionsklasse fra den lokale folkeskole, Sanderumskolen. Børnene går nu i 8. klasse og har besøgt virksomheden to gange om året, siden de gik i 1. klasse.

”Vi har lavet mange forskellige ting med børnene. De har blandt andet været med til at vaske og klargøre bilerne, og de er kommet med deres bud på, hvordan fremtidens bil ser ud,” siger Anders Bøgholm og fortsætter:

”Og så har vi undervist børnene i at stille åbne spørgsmål, som man bruger meget som både sælger, mekaniker og leder. Det var børnene overraskende gode til.”

For regionschef Anders Bøgholm er formålet at vise eleverne de forskellige jobfunktioner frem. I en virksomhed som Autohuset Vestergaard arbejder nemlig både mekanikere, sælgere, kontorassistenter og marketingmedarbejdere.

På langt sigt er håbet, at de unge også husker virksomheden og ved, hvordan der ser ud i et værksted, når de skal til at vælge uddannelse og læreplads.

Ser børnene udvikle sig

Når man følger en klasse igennem mange år, så ser man også, hvordan børnene bliver ældre og mere modne.

Ifølge Anders Bøgholm er børnene i de små klasser enormt nysgerrige, åbne og imødekommende, mens de er lidt mere indadvendte og reserverede, når de bliver teenagere, og nogle har deres helt egen agenda.

”Vi havde en ung gut, som sad med mobilen i hånden, og som var svær at motivere. Men lige pludselig gik han rundt og tog en masse noter. Jeg spurgte ham, hvad han lavede, og han svarede, at han var i gang med at notere vores priser, for så var han klar til at åbne en bilforretning på den anden side af vejen og kunne konkurrere med os,” siger Anders Bøgholm og fortsætter:

”Så der er nok en god forretningsmand eller sælger gemt i ham.”

Hvordan ser fremtidens bil ud? Her er et bud fra en af eleverne, dengang de gik i anden klasse.

De skal lære at gå på arbejde

Når børnene er på besøg i virksomheden, lægger Anders Bøgholm især vægt på, at de lærer at gå på arbejde.

”Et arbejde kræver mere end bare en uddannelse. De unge skal lære at møde til tiden og tale pænt til kunderne. Det er meget vigtigt. Og så tror jeg på, at de unge skal ud og have noget praktisk erfaring,” siger Anders Bøgholm.

Anders Bøgholm har også et budskab til andre virksomheder, der overvejer at invitere folkeskoleelever indenfor i virksomheden:

”Det er bare at komme i gang. Mange ser det som et stort projekt, men det er, hvad man gør det til. Find en i afdelingen, som synes, det er sjovt, og som kan hive det ned på børnenes niveau. Find en, der brænder for det, så kommer resten af sig selv.”

Kontakten mellem Autohuset Vestergaard og Sanderumskolen blev skabt gennem ’RelationsNetværket’, der står bag initiativet ’Adoptér en skoleklasse’. Besøgene foregår to gange om året og varer en halv dags tid.

Fra erhvervspraktikant til lærling

At adoptere en klasse er blot en af måderne, du kan invitere folkeskoleeleverne inden for i din virksomhed. Udover at have en adoptionsklasse tager Autohuset Vestergaard også løbende imod erhvervspraktikanter fra folkeskolen.

Og det kan godt lønne sig at være synlig over for eleverne i folkeskolen.

Jason K. B. Møller, som var en uge i erhvervspraktik, er netop startet som mekanikerlærling. Hør ham fortælle om sin vej til at blive lærling i videoen, hvor han er i selskab med filialchef og værkstedschef Morten Mørup.

Vil du vide mere?

Er du blevet nysgerrig på, hvilke former for skolevirksomhedssamarbejde, der passer til lige netop din virksomhed?

Så se mere i DI’s katalog over skolevirksomhedssamarbejde:
Kom godt i gang med skolevirksomhedssamarbejde

Relateret indhold