De hybride arbejdsformer kan både påvirke work-life-balancen og ændre kollegaskabet og samarbejdet. Derfor er det vigtigt, at vi har de rigtige værktøjer til at styrke det psykiske arbejdsmiljø.

Foto: GettyImages
27.04.23 Vi rådgiver dig Nyheder

Styrk det psykiske arbejdsmiljø i fremtidens hybride arbejdsformer

De hybride arbejdsformer kommer med nye muligheder for både virksomheden og medarbejderne. Vi bør også huske at arbejde med det psykiske arbejdsmiljø i fremtidens hybride arbejdsliv.

Hvordan arbejder vi med det psykiske arbejdsmiljø i fremtidens hybride arbejdsformer? Vores måde at arbejde på udvikler sig hele tiden. Senest har særligt den hybride arbejdsform med øget hjemmearbejde, virtuelle møder og fleksible arbejdstider præget arbejdsmarkedet. Det kommer med mange nye muligheder i forhold til blandt andet rekruttering, samarbejde og ressourcebesparelser.  

Den hybride arbejdsform påvirker også det psykiske arbejdsmiljø. Både medarbejdere og ledere kan opleve en bedre work-life-balance, og at det er nemmere at tilpasse sine arbejdsformer efter den enkelte opgave. Man kan til gengæld også opleve, at kollegaskabet og samarbejdet ændrer sig.  

Et eksempel på det kan være, at det er sværere at se, at en kollega har haft en dårlig morgen i et virtuelt møde, end det er i det fysiske. De nonverbale signaler er nemmere at opfange, når man er fysisk sammen, og for nogen kan smalltalk om hverdagen føles mindre naturlig i virtuelle møder.  

Læs også: Sammenhængskraft på den hybride arbejdsplads - DI (danskindustri.dk)

Værktøjer til et styrket psykisk arbejdsmiljø i fremtidens hybride arbejdsformer  

Der er heldigvis hjælp at hente, når det kommer til at styrke det psykiske arbejdsmiljø i fremtidens hybride arbejdsformer. Der findes en række værktøjer og gode råd til, hvordan man vedligeholder en god work-life-balance, og hvordan man understøtter de sociale og faglige relationer på arbejdspladsen.  

På DI’s Arbejdsmiljøkonference den 17. maj 2023 vil lektor Christine Ipsen, DTU Management, give eksempler på sådanne værktøjer, og dele sine gode råd til at arbejde med strukturer og kultur, der kan styrke det psykiske arbejdsmiljø på den hybride arbejdsplads. Christine vil fortælle om både de muligheder og opmærksomhedspunkter, der kan være i fremtidens hybride arbejdsliv, og gøre os klogere på den udvikling, vi ser i vores arbejdsformer. 

Arbejdsmiljokonference_2023_600x200_oplaeg01.jpg

Jan Lorentzen

Jan Lorentzen

Seniorchefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3632
  • Mobil +45 2328 5264
  • E-mail jlo@di.dk

Relateret indhold

Fandt du ikke svar?
Få hjælp
Skriv til vores eksperter

Her kan du stille dine personalejuridiske spørgsmål. Når du har udfyldt og sendt formularen, bliver din sag oprettet hos den rette ekspert, som kontakter dig telefonisk eller på e-mail hurtigst muligt.