Vi rådgiver dig

Forbrugere og slutbrugere

Hvilken forskel kan min virksomhed gøre i forhold til samfund, som er berørte af min virksomheds aktiviteter?

Foto: Gettyimages

Du gør en forskel

Hvis din virksomhed producerer produkter rettet mod forbrugere eller slutbrugere, skal I forholde jer til, hvordan produkterne påvirker dem.

Det kan handle om kvalitet i fødevarer, eller effekten af produkter til personlig pleje, som kan resultere i f.eks. allergi eller sundhedsmæssige risici.

For at forstå området, kan I samarbejde med forbrugerorganisationer, der vurderer jeres produkter.

Hvad kan du gøre

For at imødekomme negative indvirkninger og fremme positive indvirkninger, skal din virksomhed sikre sig meningsfuld dialog med relevante forbrugerorganisationer. En dialog er meningsfuld, når den er tovejs, kontinuerlig (så længe der er aktiviteter) og adresserer de indvirkninger produkterne måtte have.

Dialogen kan I enten tage direkte med relevante forbrugerinteressenter (f.eks. Forbrugerrådet Tænk og Astma-Allergi Danmark).

UN Guiding Principles on Business and Human Rights
OECD Guidelines for Multinational Enterprises
UN Global Compact Network Denmark

Hvordan rapporterer du på Forbrugere?

Læs kravene til rapportering på ESRS S4 - Forbrugere og slutbrugere

ESRS-rapportering
Thomas Skov-Hansen

Thomas Skov-Hansen

Fagleder, ESG

Rådgivning

Tina Aggerholm

Tina Aggerholm

Seniorchefkonsulent

Rapportering

Relateret indhold