Pascal grundlæggerne: CEO Lars Fenger, Jesper Lind Hansen Senior R&D Specialist og Senior VP Business Development Peter Frentz

DI Handel Nyheder

15 minutters selvfedhed – og så tilbage til arbejdet

INITIATIVPRIS: Hårdt arbejde, høje ambitioner, mod til skalering og medarbejdere, der trives. Det er grundstenene bag vækstsuccesen Pascal A/S, som i år kan præstere en bundlinje vækst på over 513 pct. for de sidste tre år. Derfor får Herlev-virksomheden nu DI Hovedstadens Initiativpris 2018.

15 minutters selvfedhed og så tilbage til arbejdet. Sådan lød budskabet til medarbejderne fra adm. direktør Lars Rosenkvist Fenger, da han fik at vide, at hans virksomhed havde vundet DI Hovedstadens Initiativpris 2018.

Det kan lyde lidt hårdt, men bag budskabet finder man en ledelsesfilosofi, som i høj grad er bygget op på glade, motiverede og engagerede medarbejdere. Medarbejdere som tænker i vækst og produktudvikling i stedet for at hvile på laurbærrene.

Og det har båret frugt. Opstarten for Pascal var særdeles vanskelig, men i dag er Pascal A/S verdensledende inden for forstærkermoduler til professionelle højttalere. Pascal indtager hvert år nye internationale markeder og kan lige nu fejre sin sjette kåring som gazellevirksomhed - Dagbladet Børsens vækstpris - i træk.

- Der var ingen tvivl om, at Pascal A/S skulle vinde dette års Initiativpris. Virksomheden har formået at skalere forretningen ikke bare i år, men over en årrække. Det er en utrolig veldrevet virksomhed både når man ser på regnskabet, og når man oplever ledelsens engagement i at skabe en god arbejdsplads for medarbejderne, siger Poul Skadhede, der er formand for DI Hovedstaden og koncerndirektør i Valcon A/S.

Lars Rosenkvist Fenger beskriver opstarten af Pascal A/S som noget kaotisk:

- Det hele startede med en ide, som nok var lidt naiv. Vi vidste ikke meget om salg, forretningsopbygning og vi havde ingen kunder.

Men helt dum var ideen ikke, for ejer-gruppen havde set et marked for forstærkermoduler til den globale professionelle højttalerindustri, som ikke var dækket. Nu gjaldt det bare om at komme derudaf.

Opbremsningen kom dog hurtig: Finanskrisen.

- Set i bagspejlet så var det en krise, som både blev vores værste fjende og bedste ven. Den klædte os helt af. Hvis der havde været lav indtjening og få kunder før finanskrisen, så var der slet ingen, da det så værst i ud 2009. Men krisen lærte os om ydmyghed og hårdt arbejde. Vi blev meget opmærksomme på, at vi hele tiden måtte tænke i vækst, for at virksomheden var bæredygtig, fortæller Lars Rosenkvist Fenger.

Derfor har man også hele tiden skalering i baghoved. Virksomheden er proaktiv i forhold til nye markeder, og senest er man gået ind i markedet for professionelle live-sound og installationsforstærkere. Det ses også i regnskaberne, hvor der er vækst i bruttofortjeneste på 198 pct. og en bundlinje vækst på over 513 pct. over de sidste tre år.

Medarbejderne er kilden til vækst

Det stod også hurtigt klart for den nystartede virksomhed, at succes går hånd i hånd med glade medarbejdere. Det er let at være en del af et vinderteam, men teamet og humøret skal også bestå, når det ser skidt ud. Den læring er dybt indlejret i virksomheden, som ansatte en HR-chef som den ottende medarbejder for netop at sikre det gode arbejdsmiljø og dyrke en stærk vækstkultur med symbiose mellem udvikling af medarbejdere, virksomheden og at have det sjovt.

- Det skal være sjovt at gå på arbejde. Der skal være medindflydelse og lækre omgivelser. I de over tolv år, virksomheden har eksisteret, har kun fem personer valgt at finde andet job, og vi er alligevel 40 mand i dag, siger Lars Rosenkvist Fenger.

Derfor kan det også lyde mærkværdigt, at der kun er plads til 15 minutters selvfedhed. Men det er udtryk for, at man får lov til at hvile på laurbærrene i 15 minutter, så det ikke når at ødelægge Pascals vækstkultur.

- Vi har valgt, at alle medarbejdere skal have et spaophold for to som tak for prisen. Det er også vores måde at sige tak til partneren derhjemme. Vi stiller krav til vores medarbejdere, og det stiller også krav til hjemmefronten, forklarer Lars Rosenkvist Fenger.

Det er ledelsens holdning at hvis man tager medarbejdere for givet, så har man ikke længere fortjent deres opmærksomhed og loyalitet.

Fakta om Pascal

Pascal A/S eksportandel er over 99 pct. og er i dag global markedsleder på forstærkermoduler til professionelle højttalerindustri. Placeret i Herlev og ejet af Lars Rosenkvist Fenger, Peter Frentz og Jesper Lind Hansen. Pascal A/S specialiserer sig i at professionelle højttalerproducenter kan opnå konkurrencefordele og komme hurtigere i markedet gennem forstærkerløsninger baseret på patenteret teknologi.

Fakta om Initiativpris 2018

DI Hovedstaden overrækker hvert år dens initiativpris. Formålet med initiativprisen er at hædre virkelyst, kreativitet og skabertrang hos en mindre virksomhed i medlemskredsen.

Kriterier for prisen er:
- Virksomheden må ikke have over 100 ansatte i det år, hvor prisen uddeles. Hvis virksomheden evt. er i koncernsamarbejde med andre virksomheder, må det samlede antal ansatte maksimalt være 300
- Virksomheden skal gennem særligt initiativ og virkelyst inden for afsætning, teknologi, uddannelse eller andre områder gennem en kortere årrække have skabt grundlag for vækst
- Der vil også blive lagt vægt på udviklingen i nøgletal, eksempelvis omsætningen (bruttoavancen), årets resultat, egenkapitalen og/eller antal ansatte de seneste år.

I 2018 er et særligt kriterium desuden, at virksomheden har udvist et særlig mod til skalering ved at igangsætte initiativer, der indebærer radikale ændringer, for at møde fremtidens vækstudfordringer.

Relateret