Vi opdaterer vores systemer i løbet af weekenden. Du kan derfor opleve af nogle funktioner ikke virker.

I DI Handel støtter vi virksomheder, der går i gang med e-eksport. For den samlede værdi af online markedet stiger hele tiden.

DI Handel Nyheder

Stærke overvejelser før I etablerer webshop i udlandet

En ting er at starte egen webshop i Danmark. Det er en ganske anden sag at etablere dem i udlandet. Erfaringer fra det danske marked kan ikke overføres direkte til et andet land, siger ekspert i lokalisering af webshops. Her er en snigpremiere på DI Handels Inspirationsdag den 14. juni 2018, hvor der er flere gode råd at hente, for e-eksport er i konstant vækst og har et stort fremtidspotentiale.

- Hvis en virksomhed gerne vil etablere en webshop i udlandet, er det vigtigste at erkende, at man ikke er på hjemmebane. Som person er det nærmest umuligt at vurdere den kundeoplevelse, som gives f.eks. tyske kunder medmindre, at man er vokst op i Tyskland, og har deres mentalitet inde under huden, siger CEO Max Riis Christensen fra virksomheden MakesYouLokal, der har arbejdet med handel siden 2001.

Derfor er det en god ide at starte med at undersøge det udenlandske marked. Det er vigtigt at have et klart billede af konkurrencesituationen, så der er et overblik over, om den enkelte virksomhed kan klare sig og vinde kunder fra nogle af de lokale webshops. 

- Det er ikke nok at sige, at hvis bare vi får 0,5 % af markedet er vi tilfredse, for der er jo ingen som vælger en webshop, der ikke er konkurrencedygtig. I de situationer er det en meget bedre ide at kigge sig omkring, og se om der er andre lande, hvor dit samlede tilbud er stærkere, siger han.

Han bedste råd er, at webshoppen skal fremstå så lokal og professionel som muligt, så kunderne hurtigt kan vurdere om de kan stole på virksomheden. Det er alfa og omega at vise, at kunden er i centrum hele vejen gennem købsprocessen også, hvis noget skal sendes retur. 

Hvem klarer sig godt, og hvordan ser fremtiden ud?

Ifølge Max Riis Christensen er virksomheder, der klarer sig godt med webshops uden for Danmark kendetegnet ved to ting.

- Indgående viden om markedet, måske en lokal sparringspartner, der kender forbrugerne, som kan sikre at shoppen møder forventningerne hos de lokale kunder. For det andet er virksomhederne med succes kendetegnede ved deres tålmodighed. Det betyder, at de har lavet en plan, så de har ressourcer til rådighed til at møde uventede problemstillinger eller til at gentænke taktikken, hvis det ikke går som forventet. For det går sjældent præcist som forventet, understreger han.

- I DI Handel støtter vi virksomheder, der går i gang med e-eksport. For den samlede værdi af online markedet stiger hele tiden. Derfor arbejder vi f.eks. med et stort projekt ”Nye digitale forretningsmodeller”, hvor vi i samarbejde med Copenhagen Business School og Industriens Fond undersøger salg gennem globale markedspladser som Amazon og AliExpress. Projektet skal sikre, at flere danske virksomheder kommer i gang med e-eksport via online markedspladser. Helt nye tal fra Eurostat viser, at kun få danske virksomheder anvender online markedspladser. Så potentialet er stort, siger branchedirektør Annette Falberg fra DI Handel.  

Der er selvfølgelig en intens konkurrence i de fleste brancher, men det skaber også innovation og nye måder at lykkes på. Det ses nu og vil blive set endnu mere i fremtiden.

- Vi hører meget om Amazon, men vi må huske, at i den tid, hvor Amazon har opnået 30-35 pct. af f.eks. det tyske online marked, er den samlede værdi af online markedet steget markant. Det betyder, at kagen er blevet meget større, og dermed er der fortsat masser af muligheder for virksomheder, som ikke sælger på Amazon, slutter Max Riis Christensen, som du også kan møde på DI Handels Inspirationsdag den 14. juni 2018.

Relateret