Fem trends der kommer til at forandre engrosbranchen
Den strategi, der virker i dag er ikke nødvendigvis den rigtige i morgen. Ny rapport viser, at markante tendenser i den danske engrosbranche frem mod 2025 kan udgøre væsentlige udfordringer. Udfordringer, der enten skal afværges eller forfølges som muligheder.
En ny rapport fra DI Handel, som mere end 300 danske engroshandlere har bidraget til, peger på, at fem megatrends med tilhørende underliggende drivere forventes at have stor betydning for den danske engrosbranche frem mod 2025:
- Rapporten viser, at alle engrosvirksomheder bliver nødt til nøje at overveje, hvordan de skruer deres forretning og strategi sammen, så de sikrer deres eksistensberettigelse fremadrettet, siger branchedirektør for DI Handel Sidsel Dyrholm Holst.
Læs hele rapporten: Engroshandel 2025
En verden i forandring
Verden, som vi har kendt den siden finanskrisen, er nemlig under forandring. Forandringerne er drevet af 5 megatrends, som følger af teknologisk udvikling, digitalisering, samfundsmæssige ændringer, økonomisk udvikling og ændringer i miljørelaterede normer. De fem megatrends er som følger:
1. Stigende kundeforventninger
Kunderne vil fremadrettet stille nye krav til brugervenlighed og sammenhængende kundeoplevelser, og professionalisering af indkøbsfunktionen har betydning for valg af leverandører. Dette skyldes bl.a. at B2B-kunder får samme forventninger som B2C-kunder.
2. Ny rolle for mellemleddet
Med den tiltagende digitalisering opstår der nye muligheder på tværs af etablerede skel mellem producenter, grossister og slutbrugere. Det åbner muligheder for nye partnerskabsmodeller, men betyder også at producenter sælger direkte til kunden og markeder vil konsolidere.
3. Produktinnovation
Vi vil opleve en øget udbredelse af produktinnovation grundet et holistisk kundecentrisk fokus rettet mod services, effektiv levering og skræddersyede løsninger.
4. En verden i forandring
Realisering af verdensmål og bæredygtighedsmålsætninger bliver centrale for at kunne tiltrække kunder og medarbejdere. En verden i forandring kan også betyde øgede handelsbarrierer og ressourcemangel.
5. Accelererende digitalisering
Megatrenden accelererende digitalisering indeholder blandt andet udbredelse af AI (Kunstig Intelligens), brug af data til kortlægning af kundeadfærd, e-handel samt AR (Augmented Reality) og VR (Virtual Reality). Trenden spiller dog også en dobbeltrolle, da den udover som beskrevet at påvirke engrossektoren direkte, også påvirker engrossektoren igennem de resterende megatrends. Effekterne indtræffer nemlig hurtigere og med større kraft end hidtil grundet den accelererende digitalisering.
Læs hele rapporten: Engroshandel 2025
Udfordringer = Muligheder
Danske engrosvirksomheder kan dog stadig stå i en gunstig situation, hvis de vælger at gribe de muligheder, der ligger i de fem megatrends inden for den nærmeste fremtid:
- De fem megatrends skal adresseres strategisk, og vi har derfor i rapporten også inkluderet et strategisk værktøj, der kan hjælpe dig som grossist med at identificere, hvilke strategiske handlemuligheder du har til rådighed for at fremtidssikre din virksomhed, slutter Sidsel Dyrholm Holst.
Læs hele rapporten: Engroshandel 2025
Hold dig opdateret
Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.