Kom til ConversionBoost 17. marts 2020 -  en hel dag med 100 pct. fokus på online vækst og konvertingsoptimering.

Colourbox
26.11.19 DI Handel Nyheder

Der er for lidt kunderejse i nutidens online marketing

I online marketing er der for lidt fokus på, hvordan den trafik der ledes til websitet skal konverteres og blive til værdi i virksomheden. Når omkostningerne til markedsføring samtidig stiger, uden at det samtidigt giver øget vækst, så er det et reelt problem.

”Jeg er sikker på, at hvis jeg spurgte fem online marketingfolk, så ville de alle bedyre, at de er meget optaget af, at deres indsats giver deres kunder flere salg. Og jeg tror dem. Faktum er bare at de meget sjældent, hvis ikke aldrig, reelt er involveret i at omsætte den trafik de genererer til faktiske salg. De er ikke en del af at skrue på websitet, hverken landingssiden, nogle undersider eller noget tjek-ud. Hverken når det gælder e-handel eller alle andre typer online produkter”, siger Ole Gregersen, optimeringsekspert og medarrangør på vores konference ConversionBoost i marts - en hel dag med 100 pct. fokus på online vækst og konvertingsoptimering.

Læs mere og køb din billet i dag: ConversionBoost 17. marts 2020

Arbejdsfordelingen er silopdelt

Ifølge Ole Gregersen er det ”bare sådan” arbejdsfordelingen er de fleste steder. Nogle tager sig af trafik, andre tager sig af website, og de to grupper arbejder på mange måder adskilt. De kommer oftest fra forskellige uddannelser, har forskellige spidskompetencer, arbejder i forskellige værktøjer og har forskellige mål:

”Resultatet bliver at der sker en væsentlig afkobling mellem det at skaffe trafikken og det at konvertere den. Grunden er at begge grupper arbejder for lidt med selve salget. De er i stedet optagede af hver deres opgave, henholdsvis at skaffe trafik og vedligeholde websitet”, siger Ole Gregersen.

Læs også: Strategiske tips til Amazon fra Tyskland

Et salg er en beslutningsproces i brugerens hoved

Ole Gregersen mener, at problemet ligger i, at et salg online er en rejse. Hele vejen fra kampagne til kvittering og at den dialog der foregår undervejs, samlet set leder til et salg. Det giver derfor mening at hente inspiration fra begrebet "kunderejse", som kendes fra Servicedesign, hvor der ses på summen af kundens interaktioner med virksomhedens kontaktpunkter, fordi de tilsammen udgør kundeoplevelse - eller, som Ole redegør for: At disse kontaktpunkter tilsammen er det der skaber salget.

”Når jeg fortæller den historie, får jeg ofte at vide, at det er banalt og at "det ved vi godt i forvejen" - nogle gange bliver folk provokeret til at forsvare sig, fordi det lyder som om man ikke gør sit arbejde ordentligt). Så går folk hjem og fortsætter hvor de slap. Men faktum er, at meget få websites har en plan for, hvordan potentielle kunder ledes fra landingsside til konvertering. Meget få virksomheder kan beskrive kundesegmenters primære argumenter for og imod at købe deres produkt i den faktiske dialog og interaktion med websitet. Meget få virksomheder arbejder med f.eks. købspsykologi, følelser, adfærdsdesign og forstår hvordan det pakkes ind i design, tekst og progression. Med andre ord: Alt for mange websites er dårlige sælgere.” siger Ole Gregersen.

Læs også: Syv konkrete tips til din LinkedIn annoncering

Put salg tilbage i online marketing

Løsningen på problemet er ifølge Ole Gregersen, at salget skal tilbage i marketing. De marketingansvarlige, uanset om den er in-house eller hos et bureau, skal i større grad samle den opgave op. Bureauerne skal tilbyde den, kunderne skal efterspørge den.

”Mit bidrag er en konference. Jeg samler syv dygtige talere, som jeg mener har øjnene stift rettet mod at tage trafik og gøre den til flere salg. De er med andre ord gode online sælgere. De er growth hackere, de er T-kompetencer, de er alt det der kræves i nutidens online miljø”, slutter Ole Gregersen.

Læs mere og køb din billet i dag: ConversionBoost 17. marts 2020

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret