Branchedirektør for DI Handel Annette Falberg mener, at det er problematisk, at forbrugerne er ligeglade med produktsikkerhed.

25.03.19 DI Handel Nyheder

Kinapakker kræver mere end kontrol

E-HANDEL: Vi skal både samarbejde, forebygge, sanktionere – og kontrollere, siger branchedirektør Annette Falberg.

Et par tryk på telefonen og så har danske forbrugere i dag adgang til hele verden. Med det store udbud er det ikke underligt, at flere og flere lægger deres indkøbskroner i webshops - uden nødvendigvis at skele til, om webshoppen ligger i Danmark, i et EU-land eller et sted i Østen. Men i praksis har det betydning - og ikke kun for statskassens momsindtægter, som Børsen skrev om 18. marts 2019.

Vi hilser Karsten Lauritzens (V) udmelding i Børsen om flere kontroller velkommen. Det er for let at snyde i dag, og vi skylder de danske virksomheder, at konkurrencen sker på lige vilkår. Ultimativt må vi se på mulighederne for at lukke adgangen til webshops, der snyder.

Læs også: Den globale e-handel udfordrer produktsikkerheden

Konkurrenceforvridning sker imidlertid ikke kun med momsen. Nej, hvad værre er, så risikerer danske forbrugere at bestille varer hjem, der ikke er sikre. Bl.a. er handlen med kopiprodukter ifølge OECD stor og stærkt stigende. Der er tale om varer, som kan indeholde kemikalier, vi for længst har forbudt i EU.

Hvad endnu mere forstemmende er, så viser en undersøgelse, DI Handel gennemførte sidste år, at mange forbrugere er ligeglade med produktsikkerhed. På en liste med 13 parametre herunder pris, udvalg og sikre betalingsmetoder, rangerer høj produktsikkerhed lavest hos de forbrugere, der handler på nettet.

Læs også: Analyse: Onlinemarkedspladser 2018 - Danske forbrugeres syn på online markedspladser

Vi står over for en opgave, der er for stor til, at den kan håndteres med en mere eller mindre sporadisk kontrol i lufthavnen. Vi må sætte forebyggende ind på flere fronter. For det første skal forbrugerne kende de mulige konsekvenser af at importere varer, der ikke lever op til EU's krav til produktsikkerhed, og vide, at det er 100 pct. på egen risiko. Det bør i sig selv nedsætte lysten.

For det andet skal vi indgå bilaterale aftaler med de store platforme og webshops, som målretter sig europæiske forbrugere. Dels for at de opkræver den lovpligtige moms og dels for, at de tager ansvar for, at deres produkter lever op til EU's regler.

Læs også: Danskerne blæser på produktsikkerhed, når de handler på nettet.

Endelig skal spørgsmålet om international e-handel løftes i WTO-regi, hvor landene forpligter hinanden på et sæt internationale spilleregler for global e-handel. Det handler nemlig ikke om at sætte barrierer op, men om at sikre lige konkurrencevilkår for virksomhederne og ikke mindst tryghed for forbrugerne. 

Relateret