Eurostat har i dag offentliggjort deres årlige opgørelse over europæiske virksomheders IT anvendelse og der er gode nyheder.

13.01.20 DI Handel Nyheder

Flere danske virksomheder sælger digitalt

Nyeste tal fra Eurostat viser, at Danmark er på en andenplads i EU over andelen af virksomheder med digitalt salg. 34 pct. af danske virksomheder sælger via enten hjemmeside, apps, EDI eller en markedsplads, en stigning på 2 pct. point fra 2018. Det glædelige ved nyheden er endvidere, at stigningen i anvendelse af digitale salgskanaler gælder inden for alle brancher og virksomhedsstørrelse. Samtidig viser tallene, at en større andel af danske virksomheders omsætning kommer fra digitale salgskanaler.

Eurostat har i dag offentliggjort deres årlige opgørelse over europæiske virksomheders IT anvendelse, og der er gode nyheder. Danmark ligger i toppen blandt europæiske virksomheder i at anvende digitale kanaler til salg, kun overgået af Irland, der med en 5 pct. point stigning fra 31 pct. i 2018 til 36 pct. i 2019 har taget føringen. I 2019 havde 34 pct. af samtlige danske virksomheder digitale salgskanaler. Dette er en stigning på 2 pct. point fra i 2018. Tallene viser endvidere, at der er stigning i anvendelse af digitale salgskanaler for samtlige digitale kanaler (web, apps, markedsplader og EDI) uanset branche og virksomhedsstørrelse.

Digitale kanaler udgør fortsat større andel af virksomhedernes omsætning

Ikke nok med at danske virksomheder er gode til anvende digitale salgskanaler, de formår også at få mere ud af de digitale kanaler, ved at større andel af virksomhedernes omsætning kommer herfra. Danske virksomheders omsætning fra digitale kanaler er således vokset fra at udgøre 23 pct. af omsætningen i 2018 til nu at udgøre 25 pct. af omsætningen. Kun virksomheder fra Irland, Belgien, Tjekkiet og Norge er bedre til dette end danske virksomheder.

”Det er glædeligt, at så stor en andel af danske virksomheder anvender digitale salgskanaler. Endnu bedre, at førertrøjen skyldes en stigning for samtlige brancher. Det er afgørende, at virksomhederne favner de digitale salgsmuligheder, da udviklingen indenfor området går stærk og har stor betydning for danske virksomheders konkurrencekraft og for at kunne følge med udviklingen. Vores analyser viser nemlig, at virksomheder der har e-handel og e-eksport, tjener optil 3 gange mere pr. medarbejdere end virksomheder uden”, siger Sidsel Dyrholm Holst, branchedirektør i DI Handel 

Læs analysen: Virksomheder med e-handel og e-eksport tjener mere

Websalg er mest udbredt, mens online markedspladser er mindst

Websalg fra hjemmesider og apps er uden tvivl den kanal, flest danske virksomheder anvender, nemlig 24 pct., svarende til en stigning på 2 pct. point i forhold til 2018. Digitalt salg via EDI er andenstørst, som 13 pct. af danske virksomheder anvender og her er stigningen også på 2 pct. point fra 2018. Salg via online markedspladser er den digitale kanal, som færrest danske virksomheder anvender og udgør fortsat en lille andel på 5 pct., men her er der også tale om en stigning på 1 pct. point i forhold til 2018

”Websalget har mange fordele, der bl.a. tæller brugervenlige grænseflader og muligheden for at nå nye kundegrupper. Indkøberne anvender i dag i høj grad internettet til indkøb, men de bruger i allerhøjeste grad også internettet til at orientere sig inden et offline køb. Online tilstedeværelse med eller uden digitalt salg er derfor et must for danske virksomheder i dag”, siger Sidsel Dyrholm Holst, branchedirektør i DI Handel 

Flest handelsvirksomheder anvender digitale kanaler, mens byggebranchen har den største stigning

Handelsvirksomhederne er uden tvivl den branche, der hyppigst anvender digitale salgskanaler. 51 pct. af handelsvirksomhederne sælger således enten via web, apps, online markedspladser eller EDI. Særligt bemærkelsesværdigt er det, at virksomheder fra byggebranchen også følger godt med. Branchen har nemlig den største stigning i anvendelse af digitale salgskanaler fra 2018 til 2019. Stigningen i byggebranchen er fra 13 pct. til 15 pct. i 2019

SMV’er skal være bedre til e-handel

De offentliggjorte tal viser endvidere, at jo færre ansatte virksomheden har, des færre af virksomheder anvender digitale salgskanaler. 62 pct. af virksomheder med over 250 ansatte har en eller flere digitale salgskanaler, mens kun 31 pct. af virksomhederne med 10-49 ansatte anvender digitale salgskanaler. Dette gøre sig gældende uanset hvilke digitale kanaler, det drejer sig om. På trods af at tallene viser en stigning fra 2018 til 2019, er der ifølge DI Handel behov for at løfte SMV’ernes brug af digitale salgskanaler.

”Vi kan kun opfordre til at SMV’erne får investeret i anvendelse af digitale salgskanaler af hensyn til deres effektivitet og konkurrencekraft. Derfor er det også glædeligt, at programmet SMV:Digital igen i de kommende måneder åbner for nye tilskudspuljer til e-handel og digital omstilling for små- og mellemstore virksomheder. Formålet med SMV:Digital er at hjælpe danske virksomheder med at digitalisere forretningen. Og med udgangspunkt i de nye tal, er det kærkomment”, slutter Sidsel Dyrholm Holst, Branchedirektør i DI Handel.

Læs mere om SMV:Digital

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Skrevet af:

Tevin Lac

Relateret