DI Handel har i samarbejde med Wilke spurgt 504 virksomheder i slutningen af 2019 om deres erfaringer med digitale salgskanaler og hvad deres holdninger er til videreudvikling af disse.

30.03.20 DI Handel Nyheder

B2B virksomhedernes omsætningsmix

Ny analyse, der kortlægger danske B2B virksomheders digitale salg viser, at på trods af, at 52% virksomhederne driver digitalt salg, så kommer blot 15% af virksomhedernes omsætning fra digitale kanaler. Analysen viser derudover, at 48% af virksomhederne driver 3 eller flere salgskanaler. På brancheniveau driver engros-/grossistvirksomheder 3,4 salgskanaler og adskiller sig således væsentlig fra både detail- og fremstillingsvirksomhederne.

DI Handel har i samarbejde med Wilke spurgt 504 virksomheder i slutningen af 2019 om deres erfaringer med digitale salgskanaler, og hvad deres holdning er til videreudvikling af disse.

De traditionelle salgskanaler fylder stadigvæk mest blandt danske B2B-virksomheder

Undersøgelsen viser, at danske B2B-virksomheder bliver i høj grad drevet af de traditionelle salgskanaler. På trods af at 52% virksomheder driver digitalt salg, så kommer blot 15% af virksomhedernes omsætning fra digitale kanaler (webshop, apps, online markedspladser og EDI).

Overordnet set er det egne fysiske butikker, der tegner sig for den største del af B2B-omsætningen: Blandt alle virksomhederne i undersøgelsen, er det 28% af den samlede omsætning, der kommer fra fysiske butikker. Hvis vi kun ser på detailvirksomhederne, er det hele 65% af den samlede omsætning, der kommer fra de fysiske butikker. For grossist- og engrosvirksomhederne og for fremstillingsvirksomhederne udgør kørende sælgere dog en større andel af omsætningen.

Virksomhedernes fordeling mellem B2B, B2C og B2G kundegrupper er forskellig fra branche til branche. Overordnet står B2B-salget for godt 60% af de adspurgte virksomheders omsætning, mens B2C og B2G står for hhv. 33% og 7% af omsætningen. For grossist-/engros- er B2B andelen dog størst og udgør 82% af deres omsætning.

De store engros-/grossistvirksomheder er de sande omnichannel virksomheder

Det er ikke overraskende, at de kørende sælgere dominerer hos grossist- og engrosvirksomhederne (74%), mens de fysiske butikker dominerer detailhandlen (83%). Samlet set er det handelsvirksomhederne, der primært driver webshop og apps som salgskanal. Således har både 59% af detailvirksomhederne og grossist-/engrosvirksomhederne webshop og apps som salgskanal.

53% af virksomhederne i undersøgelsen driver 1-2 salgskanaler, mens 48% driver 3 eller flere salgskanaler. Blot 8% af virksomhederne har mere end fem salgskanaler. Især virksomheder med 50+ ansatte har mere end fem salgskanaler og driver gennemsnit 3,6 salgskanaler.

På brancheniveau driver engros-/grossistvirksomheder 3,4 salgskanaler og adskiller sig således væsentlig fra både detail- og fremstillingsvirksomhederne. Engros-/grossistvirksomheder med over 50 ansatte er med andre ord de sande omnichannel virksomheder. 

Coronakrisen vender op og ned på det hele

Der er selvfølgelig ingen tvivl om, at COVID-19 har vendt op og ned på nogle virksomheders kanalsammensætning. Derfor vil DI inden længe udsende en rundspørgen til medlemsvirksomhederne om hvorledes krisen har påvirket de enkelte virksomheders salgskanaler. Vi vender selvfølgelig retur med resultaterne, når de foreligger. Følg med i DI Handels nyhedsbrev.

DOWNLOAD hele analysen

Er du medlem af DI Handel, har du mulighed for at downloade hele analysen om virksomhedernes digitale salg 2020: Download hele analysen her

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret