04.03.20 DI Handel Nyheder

Cookies: Det skal være ligeså let at sige nej som ja

Kort efter Erhvervsstyrelsens ændring i deres cookievejledning, har ny afgørelse fra Datatilsynet om indsamling af samtykke betydet, at det nu skal være ligeså let for besøgende at takke nej til cookies, som det er at give samtykke. Det har medført, at Datatilsynet har opdateret retningslinjerne for behandling af persondata på hjemmesider. Få et overblik over hvad der er nyt her.

På baggrund af en konkret klage over DMI’s indsamling af samtykke til behandling af personoplysninger, har Datatilsynet og Datarådet givet klageren ret i, at DMI’s cookieløsning ikke opfylder kravene til et gyldigt samtykke.

Kritikken går på, at det på dmi.dk har krævet for mange klik at sige nej tak til cookies og dermed til behandling af personoplysninger.

”Det kræver, at den besøgende vælger ’Vis detaljer’ for derefter at vælge ’Opdater samtykke’. En sådan ’et klik-væk’-fremgangsmåde er efter Datatilsynets opfattelse ikke gennemsigtig”, lyder det i afgørelsen.

Læs hele afgørelsen i sagen mod DMI her.

Afgørelsen får stor betydning for danske virksomheder, da mange bruger en tilsvarende cookieløsning på deres hjemmeside. Helt konkret kommer de nye retningslinjer til at ændre måden, hvorpå mange virksomheder indsamler persondata, men også udseendet på hjemmesiders cookiebannere.

Hvad er nyt?

Reglerne på området er ikke nye, men det er nyt, at Datatilsynet tager specifikt stilling til behandlingen af personoplysninger om hjemmesidebesøgende og fastlægger en praksis.

Helt overordnet er det nyt, som beskrevet tidligere, at muligheden for at give samtykke til cookies og behandling af personoplysninger skal være ligeså tydelig som muligheden for at afslå cookies. Ifølge de nye retningslinjer er det derfor ikke lovligt, at muligheden for at fravælge cookies præsenteres flere klik væk.

Det er også nyt, at man skal indhente samtykke til behandling af personoplysninger om besøgende på hjemmesider.

Sådan overholder du de nye retningslinjer

For at overholde Datatilsynets nye vejledning til indsamling af samtykke, skal den besøgendes samtykke være afgivet frivilligt. Det specifikke formål med dataindsamlingen skal være klart, og det skal være fuldt oplyst, hvad den besøgende giver samtykke til.

Hjemmesidebesøgende skal altid kunne trække samtykket tilbage, ligeså let som det var at give samtykket, og hjemmesideejere skal kunne dokumentere alle sine samtykker.

De strengere krav til indsamling af gyldigt samtykke til cookies betyder, at den danske lovgivning på området er blandt de strammeste i hele Europa.

Læs Datatilsynets opdaterede vejledning her.

Vil du vide mere?

Som et supplement til cookievejledningen har Datatilsynet udgivet en podcastepisode, hvori de forklarer, hvad man skal være særligt opmærksom på, når man behandler oplysninger om besøgende på en hjemmeside.

Lyt til Datatilsynets podcastepisode her.

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Relateret indhold