Når vi ikke kan mødes med vores kunder og potentielle nye kunder på grund af coronavirus, er vi nødt til at benytte telefonen og emails som den eneste kontakt med kunderne.

18.03.20 DI Handel Nyheder

Hold salgshjulene i gang under corona

Hvad kan du gøre for at holde salget kørende under corona-situationen? Kan din virksomhed endda udnytte situationen og forberede jer til tiden efter?

Når vi ikke kan mødes med vores kunder og potentielle nye kunder på grund af coronavirus, er vi nødt til at benytte telefonen og emails som den eneste kontakt med kunderne.

Men prøv at tænk på alle de ting, som du aldrig når i en normal travl hverdag. Møder med dine kolleger i marketing, logistik, kundeservice etc. For at fremme den kreative proces kræver det, at I med forskellige fagligheder mødes og udfordrer hinanden for at komme på nye tanker og ideer, der kan skabe værdi hos jeres kunder. Tænk her i nye services og måder at hjælpe jeres kunder.

Tidspunktet er også en kærkommen lejlighed til at lave noget research på kunder og potentielle kunder, som I altid har talt om men ikke haft tid til at gøre noget ved. Nu har I chancen: Lav jeres forarbejde og undersøg, hvad der er vigtigt for dem for at vinde dem som nye kunder.

I kunne også tage en dialog om, hvilke kunder der har størst betydning for jeres omsætning. Skal alle kunder have samme behandling, eller kan I prioritere dem med størst omsætning og give dem særligt fokus? 

Ti ting I kan gøre for at holde salget kørende og udvikle jeres salgsstyrke til tiden efter corona:

  • Book videomøder med kunderne over telefonen
  • Find data om brancher der giver jeres kunder ny indsigt – del ud af jeres viden
  • Lav webinarer om typiske udfordringer jeres kunder står med – vis I forstår dem
  • Lav videomøder på tværs af funktioner for at komme på nye ideer til at servicere og skabe værdi hos jeres kunder
  • Brug tiden på at researche, hvem der kunne være jeres 20-30 nye kunder – søg på nettet, sociale medier, ring ud og brug jeres netværk
  • Få optimeret jeres webshop – konverterer shoppen godt nok, og har I markedsført den over for jeres kunder?
  • Lav en plan for, hvad I skal gøre, når situationen er blevet normal igen
  • Segmenter og prioriter, hvem I skal bruge tid på
  • Reflekter og drøft, hvilke kompetencer og viden I mangler i salgsstyrken for at kunne være konkurrencedygtige i fremtiden
  • Får I nok content ud på sociale medier? Hvis ikke så brainstorm over, hvad I kunne lave af værdifuldt content. Tag dialogen om hvordan sælgerne bruger deres profiler til at skubbe indholdet længere ud i deres netværk. Del ud af jeres viden.

Kontakt DI

DI er i tæt dialog med regeringen om hjælp til danske virksomheder. Oplever du eller din virksomhed udfordringer i forbindelse med corona, hører vi i DI Handel meget gerne om det.

Kontakt os på handel@di.dk eller tag direkte kontakt til DI Handels branchedirektør Sidsel Dyrholm Holst på telefon 3377 3773 eller mail sdy@di.dk

 

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret