Da Nike forleden udkom med deres salgstal for COVID-19 perioden i Asien, viste de, at koncernen har overgået deres salgs-estimater for den aktuelle periode.

03.04.20 DI Handel Nyheder

BLOG: Hvad lærte Nike af coronakrisen i Asien?

Da Nike forleden udkom med deres salgstal for COVID-19-perioden i Asien, viste de, at koncernen har overgået deres salgsestimater for den aktuelle periode. Nikes digitale salg steg nemlig med mere end 30% i Asien (Kina, Hongkong, Macao & Taiwan), mens det fysiske salg faldt med 5% i samme kvartal grundet butikslukninger.

Denne overraskende stigning i det digitale salg beror på nogle få tiltag baseret på dataindsamling og learnings fra coronaudbruddet i området. Det er greb, du som retail- og e-tailejer kan udnytte på samme elegante vis som Nike. Så gør som de store: kig på data, læg en plan og hold den.

Nike beviser, at online og offline handel hænger

Ved hver pandemiske krise oplever e-handlen en modningsproces i en hidtil uset hastighed. Mange globale erhvervsledere sidder nok i dag og fortryder, at de ikke tidligere har accelereret deres digitale omstilling og mindsket det medie- og datamæssige kontroltab. Fx blev Taobao (en del af Alibaba Group) skabt efter SARS-epidemien i 2003, fordi behovet for at handle online hos de kinesiske forbrugere var steget voldsomt.

Da Nikes godt 7.000 fysiske butikker i Asien alle måtte lukke uden varsel pga. coronakrisen, blev den eneste udvej for giganten at lægge alle kræfter i e-commerce. Det skift, som Nike har formået, beviser, at retailere verden over har muligheden for at flytte mere salg fra de klassiske fysiske butikker over på de digitale platforme. En udvikling som vi ikke længere kan kalde morgendagen, men dér hvor vi allerede burde være.

Og tesen om at e-handel og retail understøtter hinanden er langt fra ny, dog er det første gang, vi ser det udført i praksis i denne skala og på tværs af markeder. Det viste sig nemlig også, at det digitale salg fortsat steg for Nike selv i takt med, at de fysiske butikker er begyndt at åbne igen. Både Nikes retail og digitale forretning vokser side om side og styrker hinanden.

Læs også: 8 onlinetiltag: Sådan kommer du godt igennem coronakrisen

Online data danner baggrund for en 4-faset model

Én af de helt reelle fordele ved at være et globalt digitalt brand som Nike er, at de kan hente indsigter fra deres forskellige markeder. Disse indsigter er hentet fra Nikes online data og brugt som pejlemærker for de næste markeder, der blev ramt af COVID-19. Ud fra disse markedsindsigter udviklede Nike en 4-faset model. En model der i vores optik ikke afgrænser sig til sygdomsudbrud og pandemier. Den kan derfor tages i brug af enhver virksomhed, hvor e-commerce skal udvikles og implementeres i eksisterende eller nye markeder. Modellen skal blot modificeres til det pågældende marked for at skabe strategisk retning, så en given retailer kan flytte sig fra at være offline fokuseret til at blive bedre integreret mellem on- og offline.

Nikes erfaringer fra Kina viste, at ”inddæmnings-fasen” varede fem-seks uger, og på et tidspunkt hvor 75% af deres butikker var lukket. Som retailekspert og professor Shelley E. Kohan bemærker i en artikel i Forbes 6. marts i år, vil et øget brug af e-commerce have en sneboldseffekt i markedet, fordi forbrugerne vænner sig til denne form for handel. Det digitale bliver endnu mere centralt i vores liv, og derfor vil kundernes forventninger også stige. Konkurrencen skærpes.

Corona giver e-handel endnu et ryk - kom i gang nu inden det bliver for sent

Ifølge Quantum Metrics oplevede e-commerce salget for detailvirksomheder med stærk retailforankring, en øget, gennemsnitlig vækst på op til 5% samt en konverteringsrate på 8,8% i perioden op til, corona rigtig gik i udbrud i USA og Europa. En udvikling der overskrider niveauet for både Black Friday og Cyber Monday.

Hvorfor kan det lade sig gøre? Det kan lade sig gøre, fordi coronakrisen ikke beror på en økonomisk krise i Vesten og Asien (endnu), og fordi markedet for e-handel modnes i en hastighed, som førhen er uset. Derfor er det vigtigere end nogensinde før for danske og internationale brands at gribe muligheden og investere og samtidig skalere sine e-commerce-aktiviteter her og nu.

For i tiden efter corona vil annoncemarkedet on- og offline være overkommunikeret af alle, der sadlede om for sent. Dermed gjorde man sig ikke de nødvendige erfaringer og fik heller ikke indsamlet de online data, der er vigtige for virksomhedernes videre kurs, når omsætningen skal indhentes for de kommende kvartaler.

I den senere tid, også før corona, har der været tegn på, at konkurrencen er blevet betragteligt skærpet inden for e-commerce. Den aktuelle situation har selvsagt ikke gjort tingene bedre.

Intet bliver som før, og vi står over for et skelsættende ryk inden for handel, specielt e-handel.

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Skrevet af:

Martin Jagd Graeser, CEO, Kvantum og forfatter af bogen “Transparens og Kontroltab”

Relateret