Under coronakrisen har mange danske virksomheder været nødt til at retænke og forny deres forretning. Det gælder også Royal Greenland, som har købt sig adgang til kunder og e-handel på det kinesiske marked.

25.05.20 DI Handel Nyheder

Royal Greenland investerer millioner i e-handel i Kina

E-HANDEL: Royal Greenland har købt sig ind i et kinesisk selskab, der har specialiseret sig i at levere fisk og skaldyr til forbrugerne via store kinesiske onlineplatforme. Med investeringen ønsker Royal Greenland at udvikle deres onlinesalg af fisk og skaldyr direkte til kinesiske forbrugerne.

Under coronakrisen har mange danske virksomheder været nødt til at gentænke og forny deres forretning. Det gælder også Royal Greenland, som dog allerede inden pandemien brød ud, havde købt sig adgang til kunder og e-handel på det kinesiske marked for et tocifret millionbeløb.

Læs også: Online detailomsætning i Europa oplever store fremgange under coronakrisen

Ejerandel i kinesisk selskab

Royal Greenland har købt en ejerandel på 20 procent i et kinesisk selskab, som er specialiseret i e-handel med fødevarer til private forbrugere.

Udover salg til markedet i Kina, giver investeringen viden om og indsigt i e-handel, som Royal Greenland håber at kunne lære af og på længere sigt bruge til at udrulle e-handel til resten af de markeder, som virksomheden opererer på.

Læs også: BLOG: Nordisk Digital B2B-handel

Markedsleder på e-handel til detailhandlen

Grunden til at Royal Greenland har valgt at investere i og satse på netop Kina skal findes i, at det kinesiske marked udvikler sig hastigt inden for e-handel med fødevarer i forhold til mange andre markeder. Sammenholdt med det faktum, at Kina i 2019 udviklede sig til at blive Royal Greenlands største enkelte marked, virkede det som en rigtig fornuftig investering.

”Vi har et stort ønske om at komme længere frem i værdikæden i Kina og dermed tættere på forbrugerne. Dette skaber vi med vores investering en stærk platform for. Selskabet, vi har købt en ejerandel i, er markedsleder på detail og e-handel inden for vores arter”, siger Royal Greenlands koncernsalgsdirektør Bruno Olesen.

Erobre nye markeder

Målet med investeringen i det kinesiske e-commerce-selskab er, at sikre at viden om e-handel bliver integreret videre ud i den globale organisation således, at Royal Greenland i fremtiden kan erobre nye markeder online.

”Den viden vi får om e-handel i Kina, som inden for fødevarer er den mest dynamiske i verden, kan vi bruge til bedre at forstå og sikre, at Royal Greenland investerer rigtigt i forbindelse med udviklingen af den europæiske e-handel. Der er allerede mange muligheder i Europa, men ingen steder er e-handel med fødevarer så veletableret som i Kina”, siger Bruno Olesen.

Et stærkere brand

Investeringen skal også ses som et led i Royal Greenlands brandingstrategi.

”Vores planer fremadrettet er, gennem et mere dynamisk set-up på det kinesiske marked, at kunne fortsætte den store vækst, vi har realiseret de seneste år. Samtidig skal Royal Greenland brandet udvikles fra at være kendt i distributionsleddet til også at være kendt af de kinesiske forbrugere. Et stærkere brand vil sikre en større stabilitet i vores udvikling”, slutter Bruno Olesen.

Vinde det tabte salg tilbage

Investeringen i det kinesiske selskab blev meldt ud i april på et online pressemøde i forbindelse med offentliggørelsen af Royal Greenlands årsregnskab for 2019. Her fortalte administrerende direktør Mikael Thinghuus, at koncernen forventer at gå glip af et trecifret millionbeløb som følge af coronakrisen.

Det skyldes især et lavere salg til restauranter, cafeer, kantiner og andre virksomheder inden for foodservice og catering samt pressede priser og generel usikkerhed på markederne.

Royal Greenland vil fortsat kæmpe for at bevare arbejdspladser og vinde det tabte salg tilbage, og her er e-handel med fisk direkte til forbrugere en vigtig brik.

Læs også: B2B-virksomhederne tøver fortsat med online salg, selvom indkøberne er klar

Kort om Royal Greenland

Royal Greenland A/S ejes af Grønlands Selvstyre og er Grønlands største globale virksomhed, hvis aktiviteter omfatter fiskeri, produktion, markedsføring og salg.

Koncernen driver 49 fabrikker og produktionsenheder, heraf 37 i Grønland, 8 i Atlantisk Canada og en samling af flere enheder i Tyskland. Desuden har koncernen syv havgående trawlere og en række mindre indenskærs fartøjer, der lander deres fangst til indhandlingsstederne på den grønlandske vestkyst.

Royal Greenland er blandt verdens 10 førende seafood-virksomheder og er den førende i verden inden for salg af rejer, hellefisk og stenbiderrogn.

Samlet set er Asien, primært Kina og Japan, virksomhedens vigtigste markedsområde og udgør 34% af omsætningen mod kun 20% for 6 år siden. Europa udgør 31%, Skandinavien 23% og derudover vokser også det amerikanske marked.

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret