Da SMV:Digital d. 20. april åbnede en tilskudspulje med i alt 30 mio. kr. til køb af privat rådgivning om digital omstilling og udvikling af e-handel, blev midlerne revet væk på kun tre timer.

04.06.20 DI Handel Nyheder

18 mio. kr. ekstra til virksomheder med digitale ambitioner via SMV:Digital

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse afsætter nu yderligere 18 mio. kr. til SMV:Digital, så 180 af de virksomheder, der forgæves har søgt SMV:Digital puljen i april nu alligevel kan få hjælp til digitalisering og e-handel.

Da SMV:Digital d. 20. april åbnede en tilskudspulje med i alt 30 mio. kr. til køb af privat rådgivning om digital omstilling og udvikling af e-handel, blev midlerne revet væk på kun tre timer.

På de tre timer modtog SMV:Digital hele 806 ansøgninger, og flere ansøgere ville med stor sandsynlighed være stødt til, hvis ikke der var blevet lukket for ansøgninger. Med de 30 mio. kr. var der nemlig kun midler til 282 projekter.

Yderligere 18 mio. kr.

Nu tildeler Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse yderligere 18 mio. kr. til SMV:Digital-programmet. Med den nye bevilling vil yderligere 180 af de virksomheder, der i første omgang ikke var midler til, nu kunne få rådgivning.

I alt er der nu 462 virksomheder, som kan få indfriet deres digitale ambitioner i denne runde, men det desværre langtfra nok til at indfri behovet fra de over 800 ansøgere.

”Det er rigtig gode nyheder for de mange virksomheder, der gik forgæves, at der nu bliver tilført ekstra midler til SMV:Digital. Det kvitterer vi for og sætter stor pris på. Men behovet er langt større, og derfor opfordrer vi Erhvervsministeren og regeringen til at se på hvordan der kan findes flere midler.”, siger branchedirektør i DI Handel Sidsel Dyrholm Holst.

Læs også: GenstartNU: Gratis rådgivning til forretningsudvikling i lyset af corona

Behov for flere midler

I DI Handel arbejdes der hårdt for, at SMV:Digital får tilført ekstra bevillinger de kommende år, så endnu flere SMV’er kan få indfriet deres digitale ambitioner og komme rustet ud af krisen.

”I DI Handel anbefaler vi, at der afsættes mindst 50 mio. kr. ekstra i indeværende år og næste år, samt at SMV:Digital-programmet forlænges i yderligere fem år. Lige nu kører programmet kun til og med 2021. SMV:Digital er et vigtigt redskab til at styrke danske virksomheders digitalisering, herunder deres e-handel og e-eksport”, siger Sidsel Dyrholm Holst.

SMV:Digital tilbyder individuel rådgivning, der er målrettet virksomhedernes konkrete og individuelle behov, hvilket er en del af forklaringen på, at programmet er så populært.

”Mange handelsvirksomheder oplever, at deres salg er rykket over på de digitale kanaler i denne tid. Det er derfor vigtigt, at virksomhederne bliver klædt på til at kunne styrke og udvide deres e-handel både til danske og udenlandske kunder”, slutter Sidsel Dyrholm Holst. 

Læs også: Royal Greenland investerer millioner i e-handel i Kina

Stigende interesse for e-handel

Ansøgere af SMV:Digital kan søge rådgivning til projekter inden for digital omstilling og e-handel. Tilbage i april fik SMV:Digital 219 ansøgninger, der har fokus på at komme i gang med eller styrke virksomhedernes e-handel. Det er langt flere e-handelsansøgninger end normalt.

Til sammenligning modtog SMV:Digital kun 61 e-handelsansøgninger ved ansøgningsrunden i efteråret 2019, hvor SMV’er også kunne søge om vouchers på 100.000 kr. Det er en stigning på over 250 pct.

Den store stigning i andelen af e-handelsprojekter illustrerer, at coronakrisen har betydet, at mange SMV’er har fået øjnene op for mulighederne i e-handel og har brug for rådgivning på dette område. Ansøgningerne afslører et stærkt stigende fokus på salg via en styrket digital markedsføring (fx søgemaskineoptimering, markedsføring på sociale medier, e-mail automation mv.) samt kunderejseoptimering og analyse af kundetrafik på hjemmesiden.

Der er dog fortsat flest ansøgere til de generelle, digitale omstillingsprojekter under SMV:Digital. Her modtog de i april 587 ansøgninger, hvor der er et markant øget fokus på salg via bedre dataanvendelse, særligt i form af systematisk bearbejdning og udnyttelse af kundedata, herunder CRM-systemer.

Om SMV:Digital

Programmet SMV:Digital er et initiativ under Erhvervsstyrelsen, som har eksisteret siden 2018. SMV:Digital har til formål at fremme digitalisering og e-handel blandt små og mellemstore virksomheder. SMV:Digital indeholder en række tilbud, herunder muligheden for at få tilskud til køb af privat rådgivning om digital omstilling og e-handel med vouchers på henholdsvis 25.000 kr. og 100.000 kr. For begge programmer gælder det, at ansøger skal matche tilskudsbeløbet. Dette kan gøres i timer.

Selvom forårets puljer under SMV:Digital er lukket for ansøgninger, kan virksomheder fortsat søge nogle af de øvrige tilbud under SMV:Digital, som Digital Ledelseskultur og Sprint:Digital. Læs mere om de to tilbud her.

DI Handel har været med til at udvikle og markedsføre SMV:Digital gennem flere år og var initiativtager til det pilotprojekt, som dannede baggrund og inspiration for det program, vi kender i dag.

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret