Getty Images

07.08.23 DI Handel Nyheder

Gør I en væsentlig indsats for miljøet? Så er det et vigtigt budskab at markedsføre!

Sådan sagde forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen, da hun med to af sine medarbejdere besøgte Industriens Hus til et informationsmøde mandag den 19. juni. På mødet satte Forbrugerombudsmanden fokus på reglerne for markedsføring af miljømæssige udsagn, spamforbuddet og reglerne for prismarkedsføring.

Markedsføring af miljømæssige udsagn

Christina Toftegaard Nielsen italesatte den greenhushing, som nogle af jer virksomheder vælger i frygt for at greenwashe. Hun anbefalede, at I i jeres miljømarkedsføring er så konkrete, som overhoved muligt.

Konkrete udsagn er betydeligt lettere at dokumentere og giver mere præcis information til forbrugerne - Christina Toftegaard Nielsen, forbrugerombudsmand

Greenwashing

Når virksomheders markedsføring af grønne tiltag er vildledende ved at være usande eller overdriver miljøfortrin ved produktet/virksomheden.

Greenhushing

Når virksomheder undlader at fortælle om deres indsatser på miljøområdet af frygt for at blive beskyldt for greenwashing.

Pas på med udsagnet ”bæredygtig”!

På mødet understregede forbrugerombudsmanden, at I som virksomhed bør afholde jer fra at markedsføre produkter som ”bæredygtige, da det er meget svært at dokumentere.

Forbrugerombudsmanden oplyste dog samtidig, at I kan have en fane på jeres hjemmeside eller app med navnet ”Bæredygtighed”*, hvorunder I kan beskrive jeres ”grønne” tiltag, indsatser og strategi for at skabe en mere ”bæredygtig” virksomhed. Dette under forudsætning af, at udsagnene kan dokumenteres, at I har en konkret handlingsplan for at nå målsætningen i jeres strategi, og at planerne er igangsat eller umiddelbart forestående.

Husk, at der lægges vægt på helhedsindtrykket af jeres markedsføring, når Forbrugerombudsmanden vurderer, om markedsføringen er vildledende.

Læs: Har din virksomhed en plan for CO2-reduktion eller andre grønne tiltag? - DI Handel (danskindustri.dk)

Hvornår skal I dokumentere jeres udsagn?

Det er ikke et krav, at I som virksomhed skal fremlægge dokumentation for jeres miljømarkedsføring til forbrugerne, men I skal kunne fremlægge dokumentationen, hvis Forbrugerombudsmanden efterspørger det. Derfor er det vigtigt, at I har styr på dokumentation for jeres udsagn, før I påbegynder markedsføringen.

Læs: Få styr på dine udsagn om bæredygtighed, miljø og klima - DI Handel (danskindustri.dk)

Forbrugerombudsmanden er opmærksom på de mange rapporteringskrav, der stilles til virksomheder nu og i den kommende tid, og oplyste, at der ikke vil være noget i vejen med at kommunikere det, ens virksomhed har rapporteret på baggrund af rapporteringskrav.

Læs mere om reglerne i Forbrugerombudsmandens kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring.

Spamforbuddet

På mødet gennemgik Karen Søndergaard, kontorchef hos Forbrugerombudsmanden, spamforbuddet og undtagelserne hertil. Karen oplyste f.eks. om muligheden for at sende markedsføring til tidligere kunder uden et forudgående samtykke, hvis en række betingelser er opfyldt. Det var dog Forbrugerombudsmandens opfordring, at I som virksomhed bør overveje, hvordan den tidligere kunde vil opleve jeres henvendelse, da I risikerer, at henvendelsen vil blive betragtet som spam fra jer.

Prismarkedsføring

Saira Tasnim, der er fuldmægtig hos Forbrugerombudsmanden, gennemgik de retningslinjerne for prismarkedsføring og understregede, at normalprisen på en vare er den laveste pris, I har anvendt for varen i en periode på mindst 30 dage forud for prisnedsættelsen.

Tilbudsperioden må som udgangspunkt højest vare 10 dage, medmindre det fra start oplyses, at perioden er længere, f.eks. ”Black November”. Uanset hvad, så må tilbudsperioden højst vare halvdelen af normalprisens varighed.

Læs Forbrugerombudsmandens ofte stillede spørgsmål om prismarkedsføring her!

 

Husk

Husk, at I som medlem af DI Handel kan kontakte vores to jurister, Astrid og Marie, og få gratis juridisk support.

Relateret indhold