03.01.22 DIB Blog

2022: Kampen mod piratkopiering bliver skærpet

Kampen mod piratkopiering bliver et nøgleområde i 2022, hvor nyt designnævn skal spille en væsentlig rolle til gavn for designbranchen, blogger Lise Thomsen, fagleder for DI Kreative Erhverv.

DI Kreative Erhverv har lagt i kakkelovnen til et intensivt 2022, hvor fokus vil være på internationalisering, design og rettigheder. Og netop det sidste bliver et nøgleområde, hvor vi satser hårdt på, at der i 2022 bliver strammet op om piratkopiering.  

Det er ingen tvivl om, at der er finansielle, og sommetider også menneskelige omkostninger forbundet med piratkopiering. Særligt når det er mindre designere eller producenter, der oplever at få sit hjerteblod reproduceret i stort, industrielt oplag.

Det er et langt, sejt træk at få en sag bedømt i en retsinstans. Og man er naturligvis ikke sikker på at vinde en given sag, selv om man som designer selv synes, det er helt oplagt. Der er mange mindre designvirksomheder som ganske enkelt slet ikke orker retssager - hverken mentalt eller økonomisk.

Designnævn skal træde i karakter

Derfor afventer vi nu forventningsfuldt at det nye Designnævn træder i karakter – forhåbentligt i februar 2022. Designnævnet sikrer sagsøgeren en bindende udtalelse inden for en given tidsramme og til et fast beløb. Designnævnet fungerer dog udelukkende i forhold til nationale kopi-sager.

DI deltager desuden i en arbejdsgruppe, nedsat af erhvervsministeriet, som skal undersøge designeres muligheder for at beskytte deres produkter og håndhæve de dertil knyttede rettigheder både i Danmark og internationalt.

I den forbindelse kommer vi også til at kigge på danske designeres beredskab mod kopiering – er de klædt godt nok på, og bruger de de muligheder der trods alt foreligger? Og ikke mindst kommer vi til at se på, hvordan vi som erhvervsorganisation kan hjælpe vores medlemmer til bedre at beskytte og håndhæve rettighederne.

Læs også: Danmark får et designnævn

Eksportfremstød skal løftes

Desuden ser vi også ind i et 2022 med en sand perlerække af udstillings- og eksportmuligheder for de kreative erhverv. Og det skal ske i nye rammer.

Vi oplever i stigende grad at det traditionelle trade-show med en lille, ni kvadratmeter bås til hver deltagende virksomhed, ikke er tidssvarende eller relevant i forhold til kreative erhverv som eksempelvis interiørdesign og digitale produkter. Der skal mere til.

Derfor vil vi i 2022 afprøve nye modeller for fælles, danske fremstød. Sammen med vores samarbejdspartnere og deltagende virksomheder, vil vi blandt andet udvikle kuraterede udstillinger i form af indrettede lejligheder inden- eller udenfor messeområdet, der bringer produkterne i den helt rigtige, attraktive setting og giver gæsten en oplevelse på flere parametre.

Udover indretningen; møbler, accessories og lys kan det være lyd/højtalere og dansk musik, dufte til hjemmet, danske delikatesser eller events, der giver mulighed for at interagere med dansk design på flere måder.

Hvis alt ellers går som planlagt – og det gør det jo desværre ikke hele tiden i disse coronatider – så kan vi tilbyde mulighed for at deltage i fremstød for kreative erhverv i Italien, Spanien, USA og Japan i det første halvår af 2022. Det bliver spændende, og vi er altid modtagelige overfor jeres forslag og idéer, som kan bidrage til eksport og internationalisering for kreative erhverv – og få danske virksomheder helt i front.

Lise Thomsen

Lise Thomsen

Fagleder, DI Kreative Erhverv

  • Direkte +45 3377 4795
  • Mobil +45 2949 4435
  • E-mail ltn@di.dk

Relateret indhold