09.02.22 DIB Blog

Hold fast i afgiftsspor for hybridbiler trods stormvejr

Den danske bilpark har taget hul på en enorm forandring. Men der er brug for en teknologisk overgangsperiode, før alle danskere har udskiftet benzin- eller dieselbilen med en elbil. Derfor bør vi holde kursen i det aftalte afgiftsspor, selv om visse  politikere og organisationer ynder at skælde ud på pluginhybridbilerne, blogger branchedirektør Thomas Møller Sørensen, DI Bilbranchen.

Pluginhybridbilerne er kommet i stormvejr, fordi en ny rapport har vist, at de udleder mere CO2, end deres teoretiske måltal. Det mener flere politiske partier og organisationer er et problem, fordi EU’s klassificeringskrav til ”en grøn bil” dermed ikke kan blive overholdt, og i den brede aftale om afgifter fra december 2020 er EU’s krav grundlaget for at give pluginhybridbilerne lavere afgifter.

I den bedste af alle verdener havde man defineret ”grønne biler” ud fra faktiske tal og ikke beregnede tal. Problemet er blot, at faktiske tal om end meget ønskværdige er ganske umulige at bruge, fordi man ikke kan lave en fair og sammenlignelig model på tværs af teknologier som el, plugin og fossile biler. Desuden er der allerede i aftalen fra 2020 regnet med et mere realistisk tal for pluginhybridernes udledning end det teoretiske måltal.

Udleder væsentligt mindre end fossilbiler

I debatten er det værd at huske på to ting:

Dels udleder pluginhybridbiler helt, som de er tiltænkt, væsentlig mindre CO2 end de fossile biler, de erstatter.

Dels har pluginhybridbilerne hele tiden været tænkt som en overgangsteknologi, fordi springet fra fossile biler til elbiler er for stort: Langt fra alle har råd til en elbil, som på grund af kortere rækkevidde heller ikke kan løse kørselsbehovet for alle, og ladestrukturen er slet ikke på plads til at håndtere mange flere elbiler på vejene.

Der er behov for en teknologi, som i en periode understøtter den grønne forandring, indtil producenterne bedre kan løse kundernes ønsker og behov til en pris, de kan være med på. Dette behov dækker pluginhybridbilerne. 

Læs også: Pluginhybrid-købere ville vælge fossilbiler frem for el

Fire af fem ville købe fossil

Vi ved fra undersøgelser, at fire ud af fem pluginhybridbilkøbere ville købe en benzin- eller dieselbil, hvis de kun havde valget mellem elbiler og fossilbiler. Vi ved også, at pluginhybridbilejere er langt mere positive over for elbiler, end ejere af fossilbiler er. Og endelig kan vi se i de seneste salgstal, at de aftalte afgifter påvirker salget i den ønskede retning, hvor flere køber elbiler og færre køber pluginhybridbiler.

Med andre ord er den ønskede forandring allerede godt i gang.

Den positive udvikling bør blinke i baghovedet på kritikere, når den nye skatteminister Jeppe Bruus på torsdag skal i samråd om, hvorvidt de nye tal omkring pluginhybridbilers udledning betyder, at der skal ændres på afgifterne til ugunst for både købere og klimaet. Ro på bilafgifterne er forudsætningen for, at den positive udvikling fortsætter og at bilejere, bilforhandlere og bilimportører tør tro på, at de roligt kan investere i den grønne omstilling af bilparken.

Læs også: DI: Nu skal vi tage de rigtige værktøjer i brug i den grønne omstilling

Følg klima hos DI

Regeringen og dansk erhvervsliv har indgået 13 klimapartnerskaber. Vi præsenterer dig for hvert enkelt partnerskab, og følger udviklingen.

Læs mere om klimapartnerskaberne

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Thomas Møller Sørensen

Thomas Møller Sørensen

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3383
  • Mobil +45 2684 3014
  • E-mail tms@di.dk

Relateret indhold