Danmarks ambassadør i Tyskland Friis Arne Petersen.

Foto: Christian T. Jürgensen
DI Business Nyheder

Tyskland giver Danmark digital nøglerolle

Dansk førsteplads på EU’s digitale rangliste åbner døre i Tyskland.

Der skal smedes mens jernet er varmt, og det er det lige nu i Tyskland for danske virksomheder med digital ekspertise. Sådan lyder det fra Danmarks ambassadør i Tyskland, Friis Arne Petersen.

– Tyskland har virkelig fået digitaliseringen på dagsordenen, og politikere og embedsværk har opdaget, at Danmark er i front. Derfor får vi lov til at spille en stor rolle i deres omstilling, og det kan danske virksomheder få gavn af, forventer han.

Ambassaden i Berlin har i flere år markedsført Danmark som digitalt foregangsland over for tyske politikere og embedsmænd. Dertil har der været flere delegationer i Danmark, der blandt andet har besøgt Digitaliseringsstyrelsen og danske virksomheder.

Læs også: Løvens idé-værksted vil erobre Tyskland

Tyskland har virkelig fået digitaliseringen på dagsordenen, og politikere og embedsværk har opdaget, at Danmark er i front. Danmarks ambassadør i Tyskland, Arne Friis Petersen

En tysk øjenåbner har været den danske topplacering på EU-Kommissionens Desi-Index som det førende land i Europa inden for digitalisering. Danmark har også topplacering på FN’s seneste globale rangliste. Det har medvirket til, at Danmark er valgt som partnerland ved konferencen Smart Country Convention 20.– 22. november i Berlin, hvor der ventes 10.000 deltagere, og hvor statsminister Lars Løkke Rasmussen er i front for den danske delegation. Sammen med Dansk Industri (DI) samler ambassaden i Berlin danske virksomheder, der vil deltage.

Læs mere om Smart Country Denmark

Hovedtemaet er digitalisering af den offentlige forvaltning og af offentlige ydelser i eksempelvis sundhedsvæsenet og forsyningssektoren.

– Tyske politikere har opdaget, at der er store forskelle på det punkt i Europa, og at det er mere kritisk, end man umiddelbart tror. Selv internt i Tyskland er der markante forskelle fra delstat til delstat, forklarer Friis Arne Petersen.

Den tyske regering har sat 12 mia. euro af til at forbedre den digitale infrastruktur. Digitaliseringen går dog mere trægt end i Danmark. Ifølge Friis Arne Petersen er problemerne især i omstillingen af den offentlige sektor, hvor mentaliteten skal ændres fra det gammeldags analoge til det moderne digitale. Netop her er den danske udvikling særlig vidtgående og tjener som et positivt eksempel.

Læs også: Dansk lakrids-geni udfordrer finsk overmagt

DI: Gode råd til digital succes i Tyskland

Gå ikke udenom

Tyskland er et globalt og innovativt land. Afsøg mulighederne i markedet, trods rygter om, at de er bagud. Virksomhederne er langt fremme på teknologi, digitalisering og innovation. At den offentlige sektor står over for forandringer og digitalisering, er en stærk åbning for såvel danske som tyske virksomheder.

Tilpas dine værdibegreber

Det handler om at forstå markedet og fjerne parametre, som bygger på antagelser om Tyskland. Forstå forskelle mellem danske værdibegreber og begreber, som virkelig kan betyde noget for den tyske kunde. I Tyskland skal du kunne forklare din position i markedet præcist og konkret.

Tilbyd tysk

Dit marked bliver større, når dit produkt og brugerflade er gennemarbejdet og tilpasset til det tyske sprog. Mange steder er tysk et krav, hvis du leverer løsninger til det offentlige. Det gælder især brugerfladen, manualer m.v.

Undervurdér aldrig databeskyttelse

Mens vi i år har talt om GDPR i hele Europa, så har tyskerne talt om det samme i årtier. Og vi skal fortsat respektere, at tyskere er mest trygge ved, at data i eksempelvis en dansk cloud-løsning fortsat bliver hostet i Tyskland og hos en anerkendt tysk udbyder.

Samarbejd dig ind på markedet

Den gode forberedelse starter hjemmefra, så du undgår kedelige og dyre fejltrin på det tyske marked. Du kan med fordel alliere dig med Dansk Industris konsulenter og vores netværk i markedet.

Robert P. Perz

Project Director

Relateret