Analysebureauet Nielsen har en kandidatliste-tilgang, der har været med til at øge andelen af kvindelige seniorledere i USA med næsten fem procent. Tilgangen er nu ved at rulle ud på virksomhedernes kontorer i resten af verden, fortæller nordisk adm. direktør Cecilie Westh.

Foto: Sif Meincke
25.01.19 DIB Nyheder

Analysebureauet Nielsen: Sådan får vi flere kvinder i ledelsen

I Nielsen er der mindst én kvindelig kandidat på listen til nye chefstillinger, fortæller nordisk adm. direktør Cecilie Westh. Analysebureauet har også fleks, selvtillidssparring og årlige talentmålinger målrettet kvinder.

Analysevirksomheden Nielsen har 31 procent kvinder i seniorledelse globalt. Det er godt – men ikke godt nok for nordisk adm. direktør Cecilie Westh.

– Vi arbejder på at få flere kvinder i flere senior lederroller, fordi vi tror på, vi får bedre resultater med flere kvinder i ledelse, siger hun.

Nielsens speciale er markeds research og analyse. Data om alt det, danskerne køber, bliver bearbejdet og sendt ud som for eksempel forudsigelser af tendenser og måling af markedsandele.

Nielsen er i over 100 lande globalt, i alle fire lande i Norden og har knap 80 medarbejdere i hovedkvarteret i Hellerup.

Cecilie Westh forklarer, at når verden og Nielsens kunder ikke er en ens og homogen gruppe, nytter det heller ikke, at ledelsen i analysevirksomheden er.

– Vi har diversitet som et globalt fokuspunkt i Nielsen. Vi mener seriøst, at det er det rette at gøre. Derudover har vi simpelthen ikke råd til at gå glip af talent, siger hun.

Læs også: 8 råd der giver flere kvinder i topledelsen

To-strenget strategi for kvinder

Analysevirksomheden arbejder med to-strenget strategi for at få flere kvinder i ledelse. Dels ”oppe-fra-og-ned” og dels ”nedefra-og-op”.

Cecilie Westh kalder Nielsens ”oppe-fra-og-ned”-tilgangen for virksomhedens ansvar. Og her er den nye hjørnesten, at der skal være mindst en kvinde på kandidatlisten til stillinger i seniorledelse.

Du skal virkelig ville karrieren og være drevet af ønsket om at komme op, for du kommer til at bløde lidt undervejs. Cecilie Westh, nordisk adm. direktør, Nielsen

– På den måde holder vi ingen væk, men giver flere muligheden for at komme i betragtning. Og det virker, siger Nielsens nordiske adm. direktør.

Kandidatliste-tilgangen har været i effekt hos Nielsen i USA og flere europæiske lande siden 2016.

Cecilie Westh fortæller, at den har været med til at øge andelen af kvindelige seniorledere i USA med næsten fem procent, og at analysevirksomheden er ved at rulle den tilgang ud på kontorerne i resten af verden.

– Ved at bruge lidt ekstra tid på at finde kvindelige kandidater og tænke anderledes end normalt, får vi flere kvinder end tidligere til en seniorrolle, siger hun.

Læs også: Flere kvinder til tops i danske virksomheder

Fleksibilitet skal der til

Af andre ”oppefra-og-ned-tiltag” er talentreviews, hvor topledere kan trække lister med kvindelige kandidater til de øverste ledelsesniveauer. Nielsens nordisk adm. direktør forklarer, at det sikrer, de kvindelige talenter til stadighed er på topledelsens radar.

– Derudover italesætter vi fleksibilitet. At det er en mulighed, hvis det er det, der skal til. Nogle gange er det nemlig det springende punkt, siger Cecilie Westh.

Hun fortæller, at hun for nylig havde en dygtig kandidat til en chefstilling med en del rejseaktivitet. Kandidaten er mor til tvillinger – og Nielsens nordiske adm. direktør nåede kort at tænke åh nej, går det?

Cecilie Westh besluttede at lade det være kandidatens egen beslutning, og kandidaten sagde – det går fint, jeg har bare brug for planlægning, da jeg ikke kan rejse med kort varsel.

– Jeg fik den bedste til jobbet. Og kandidaten gjorde også det rette i forhold til mig som øverste leder: Hun rakte hånden op og sagde, hvad hun havde brug for, for at kunne performe optimalt. Det skal kvinderne også kunne, siger hun.

Læs også: Debat: Tre råd til dig der vil fremme kvinder i ledelse

Træner kvinders selvtillid

Nu er vi fremme ved Nielsens ”nedefra-og-op”-strategi for flere kvinder i ledelse. Analysevirksomheden har blandt andet medarbejdernetværket Women in Nielsen (WIN). Her kan kvinder eksempelvis få sparring på selvtillid, gennemslagskraft og personlig branding.

– Kvinder tror nogle gange, at de mangler noget og går derfor ikke instinktivt efter lederstillingerne på samme måde som mænd. WIN er et forsøg på at skubbe til det forhold nede-fra-og-op, siger Cecilie Westh.

Og her vil Nielsens nordisk adm. direktør også gerne slå et slag for kvinders personlige ansvar. Som virksomhed er der kun så meget at gøre for kønsdiversiteten. Resten er op til kvinderne selv.

Læs også: Nina Smith: Topledelsen skal insistere på flere kvinder

Foto: Sif Meinkcke

Cecilie Westh har været i chefstillinger i 14 år - bestyrelsesposter frister som næste skridt: ”Jeg trives med at flytte mig”


Du kommer til at ofre noget  – er du klar?

– Du skal virkelig ville karrieren og være drevet af ønsket om at komme op, for du kommer til at bløde lidt undervejs – ofre noget, er du klar til det?

Cecilie Westh stiller spørgsmålet retorisk men mener det ikke desto mindre. Hun sammenligner topchef-niveauet med at konkurrere på højt niveau i sport.

– Ingen vinder OL-guld uden en massiv og vedvarende træningsindsats. Sådan er det også i forretningslivet. Det er svært at køre en karriere hjem på 30 timer og brain trust, når de andre ”træner” 60 – 80 timer, siger hun.

Nielsens nordisk adm. direktør mener ikke, der er én grund til, at flere kvinder ikke er chef i det private erhvervsliv – mange faktorer spiller ind.

Men ifølge Cecilie Westh er nogle af de ofre, karrieremennesker må bringe, at de ikke kan hente barn (tidligt) alle dage, ikke at tage alle barnets første sygedage og ikke altid være hjemme, fordi de nogle gange er på rejser.

– Ingen kan få det hele. Dem, der tror det, lyver for sig selv. Men dem, der planlægger og indretter sig, kan få rigtig meget. Og det er fedt, siger hun.

GODE RÅD FRA CECILIE WESTH

Til kvinder, der gerne vil ledelse:

Gør dig klar til at ofre noget

Kom på chefernes radar:
- Meld dig på og til muligheder
- Tal strategi og hvad du kan/vil drive

Hav en mentor eller anden sparring

Brug netværk i virksomheden

Gør dine krav/forventninger klare, sig f.eks hvis du har brug for fleksibilitet

Til mænd, der vil kvinder i ledelse

Sørg for kvinde/r på kandidatlister – hvis der ikke er nogen på listen, spørg dig selv hvorfor

Vær åben for fleksibilitet, italesæt det

Vær en rollemodel, der f.eks. også henter børn i hverdagen

Karen Witt Olsen
Skrevet af:

Karen Witt Olsen

Mette Fjord Sørensen

Mette Fjord Sørensen

Underdirektør

  • Direkte +45 3377 3797
  • Mobil +45 5213 2312
  • E-mail mfj@di.dk

Relateret indhold