Når de otte nye initiativer skal konkretiseres, er det vigtigt, at vi hele tiden har fokus på, at det skal være attraktivt, enkelt og nemt frem for en papirtiger og en showstopper for innovativ forretningsudvikling, siger Lars Frelle-Petersen, direktør i DI.

Foto: Getty
DI Business Nyheder

Krav om dataetik på vej

Danmarks største virksomheder skal i fremtiden redegøre for deres dataetiske politik i deres årsopgørelser. Det er blandt tiltagene i regeringens nye udspil om dataetik. DI hilser regeringens fokus velkommen.

Danske virksomheder skal være mere ansvarlige på det digitale område. Det mener regeringen, der har fremlagt et udspil med 8 tiltag, der skal understøtte det fokus. 

Blandt tiltagene er et krav om, at de største virksomheder skal redegøre for deres dataetiske politik via årsopgørelsen. Desuden vil regeringen etablere et dataetisk mærke, som skal skabe gennemsigtighed for forbrugerne og gøre det attraktivt for virksomheder at håndtere data ansvarligt.

DI er meget tilfredse med regeringens fokus på digital ansvarlighed hos både myndigheder og virksomheder og vil gerne i yderligere dialog med regeringen om konkretiseringen af de otte nye initiativer.

- Der skal en holdningsændring til fra alle parter, hvis digital ansvarlighed for alvor skal slå igennem.  Så når de otte nye initiativer skal konkretiseres, er det vigtigt, at vi hele tiden har fokus på, at det skal være attraktivt, enkelt og nemt frem for en papirtiger og en showstopper for innovativ forretningsudvikling, siger Lars Frelle-Petersen, direktør i DI.

Læs også: Blog: Ansvarlighed bliver tech-tendens nummer 1 i 2019

Griber vi disse udfordringer rigtigt an og i tide, har vi muligheden for gøre digital ansvarlighed til en styrke for virksomheder i Danmark, og det vil DI gerne bidrage til Lars Frelle-Petersen, Direktør

Digital ansvarlighed kan blive en styrke

Lars Frelle-Petersen påpeger, at digitaliseringen giver en række etiske udfordringer, som skal håndteres, for at de digitale potentialer kan indfris til fulde.

- Griber vi disse udfordringer rigtigt an og i tide, har vi muligheden for gøre digital ansvarlighed til en styrke for virksomheder i Danmark, og det vil DI gerne bidrage til, siger direktøren.

Han finder det afgørende, at digital ansvarlighed bliver efterspurgt af både brugere og virksomheder.

- I bund og grund handler det om at gøre digital ansvarlighed attraktivt for alle parter. Det nytter f.eks. ikke, at vi gør det for besværligt for virksomhederne at være digitalt ansvarlige, eller at det bliver for teknisk eller uigennemskueligt for brugere og samarbejdspartere at forstå, om myndigheder eller virksomheder er digitalt ansvarlige. Det skal man især huske på, hvis det fx skal give mening at indføre et lovkrav om erklæring af virksomheders dataetiske politik, siger Lars Frelle-Petersen.

Derfor mener han også, at en mærkningsordning for digital ansvarlighed skal sammentænke it-sikkerhed, privatlivsbeskyttelse og ansvarlig dataanvendelse i big data og kunstig intelligens.

- Der skal ikke være flere mærkningsordninger end højst nødvendigt. Derfor skal man være varsom med fx at lave mærker med snævert fokus på fx dataetik eller it-sikkerhed hver for sig, siger Lars Frelle-Petersen.  

Læs også: Blog: Vi har brug for en ansvarlig digital kultur

Morten Rosted Vang

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 4707
  • Mobil +45 2291 5081
  • E-mail morv@di.dk
Relateret