Datterens interesse for Pokémon Go fik Hovmand A/S' adm. direktør og ejer, Søren Hovmand, på sporet af en digital løsning til virksomheden. En virtuel løftevogn kan blive den vigtigste løftestang for væksten.

Foto: Steen Knarberg
25.06.19 DI Business Nyheder

Fra fantasi til virkelighed - Pokémon Go skyder vækst i gang

Fantasifiguren Pokémon Go inspirerede adm. direktør Søren Hovmand, Hovmand A/S, til digitalisering. Nu er kursen sat mod fordoblet omsætning.

Oktober 2016: Adm. direktør og ejer af Hovmand A/S, Søren Hovmand, har samlet forhandlerne på fabrikken i Sorø til et traditionelt statusmøde. Da fremtiden kommer på dagsordenen overrasker chefen: En reklamefilm for Pokémon Go kører hen over skærmen, hvor folk jagter de virtuelle figurer på deres smartphone.

Marts 2019: Ved regeringens digitale topmøde overrækker erhvervsminister Rasmus Jarlov prisen ”Årets Digitale SMV:Omstilling” for første gang. Modtageren er Søren Hovmand, for sin nye app, hvor Pokémon Go er omsat til den 47-årige virksomheds produkter. Med app’en er sporet lagt til, at omsætningen kan fordobles til 200 mio. kr. i 2022.

Hovmands app benytter den såkaldte Augmentet Reality, hvor det er muligt at placere en virtuel udgave af virksomhedens løftevogne i en kundes virkelige omgivelser på en iPad. Løftevognene hjælper medarbejdere med tunge løft i produktionen og kan konfigureres på 40.000 forskellige måder.
Da DI Business besøger Søren Hovmand efter festlighederne, viser han rundt på virksomheden med app’en i hånden og et billede af en virtuel løftevogn. Han er naturligvis stolt over kåringen som årets digitale SMV. Men han forklarer også, at digitaliseringen ikke var et mål i sig selv, da virksomheden for fem år siden tog hul på den udvikling.

– Vi startede med et spørgsmål om, hvordan vi kunne forklare nye kunder, hvad de får ud af vores produkt og hvad det egentlig er, vi laver, fortæller Søren Hovmand og uddyber:

– Der var mange led, hvor informationer kunne gå tabt, når vores forhandlere og sælgere skulle fortælle kunder, teknikkere og medarbejdere om produktet.

Læs mere: Lær af dine børn, din egen generation er hægtet af

Vi har ikke digitaliseret for at være smarte, men fordi det gør det nemmere at skalere forretningen. Søren Hovmand, adm. direktør, Hovmand A/S

Selv navnet umuligt at oversætte

Hovmand sælger otte ud af 10 løftevogne uden for landets grænser, og med virksomhedens vækstmål om at øge eksporten vokser behovet for enkel og effektiv markedsføring af løftevognene, hvor selv navnet har vist sig umuligt at oversætte på entydig vis.

Oprindeligt var visionen at skabe et virtuelt salgsrum, hvor kunderne kunne inviteres indenfor. De første digitale forsøg med blandt andet scanning af forskellige modeller af løftevogne viste sig for bøvlede. I 2016 valgte Søren Hovmand derfor at kigge en anden vej. Og her fandt han blandt andet inspiration hos sin egen datter, der var optaget af de japanske fantasifigurer.

– Pokémon Go var stort på det tidspunkt. Alle gik rundt og fandt de virtuelle figurer, der var sat ind i virkeligheden. Det gav os nogle ideer, uden at vi havde et klart billede af, hvordan det kunne bruges. Men det var med til at få processen videre, siger Søren Hovmand.

Derfra tog udviklingen fart: De 40.000 forskellige kombinationer af løftevognens ben, tårn og gribeværktøj blev overført og konfigureret virtuelt. Næste skridt blev at placere løftevognen i kundens omgivelser. I februar 2018 var forprojektet klar.

Se hvordan Hovmand bruger augmentet reality

Salgsproces billig og enkel

Salgsprocessen blev samtidig forenklet. Hvor Hovmands sælgere hidtil tog kundens ønsker med hjem fra mødet, udarbejdede et tilbud og forhandlede en pris, blev det muligt at nå det hele ved selve kundemødet og endda afgive bestilling til fabrikken i Sorø. 

– På den vis får vi en kort beslutningsvej, som giver os en væsentlig enklere og billigere måde at drive forretning på, fordi de variable omkostninger ligger i selve processen – ikke i produktet. Dermed bliver vi mere konkurrencedygtige, siger Søren Hovmand.

Og konkurrencedygtigheden er ekstra afgørende videre frem. Ifølge Søren Hovmand er virksomheden i dag globalt førende, men salget skal markant i vejret for at nå næste milepæl – en omsætning på 200 mio. kr. i 2022, en fordobling på blot fire år. Det kræver en forretningsmodel, der kan udvide salg og afsætning hurtigt.

Måske milliard-mål

– Vi har ikke digitaliseret for at være smarte, men fordi det gør det nemmere at skalere forretningen. Der skal sælges mange løftevogne for at nå 200 mio. kr. – og hvis vi mentalt er klar til det, kan vi måske nå videre til en mia. kr. i 2030, forudser han.

Hovmand er især stærk i Tyskland, hvor en afdeling i München huser 15 medarbejdere. Salgsarbejdet suppleres med seks lastbiler, der er indrettet som demonstrationsrum ud fra den ”gamle børstesælger-metode”, som Søren Hovmand udtrykker det.

– Og det vil være forholdsvis dyrt at løse vores vækstambitioner på den måde. Det vil kræve rigtigt mange lastbiler, når vi skal til Kina, USA og andre steder. Derfor må vi gå en anden vej, siger han.

Hovmand gør nu klar til at udvide produktionen i Danmark. Fabrikken og hovedsædet i Sorø bliver dette forår erstattet med nye, større omgivelser ved Køge, hvor 3.000 kvadratmeter er gjort klar til fremtiden.Virksomhedens 37 medarbejdere i Danmark flytter med, og der skal ansættes flere, i takt med at salget vokser. 

– Omgivelserne i Sorø har tjent os godt, men de er bygget til et andet formål. Det var derfor bedre at flytte end at udvide i Sorø. Vi skaber nu bedre rammer for væksten og hele vores fremtid, forventer Søren Hovmand.

Fakta

Hovmand A/S

- Fremstiller løftevogne til en bred vifte af brancher og virksomheder. 

- Har 52 medarbejdere, hvoraf 37 er på fabrikken i Sorø.

- Grundlagt i 1972 i Sorø af ægteparret Bibi og Hans Christian Hovmand. 

- I 1999 overtog søn Søren Hovmand ledelsen, i 2007 overtog han ejerskabet. 

- 2019: Flytter fra Sorø til Køge for at skabe plads til udvidelse og vækst.

Lars Frelle-Petersen

Direktør

  • Direkte +45 3377 3606
  • Mobil +45 4097 4462
  • E-mail lfp@di.dk
Relateret