Frederikssundvirksomheden CO-RO A/S var med på CampusDag XL og har i det hele taget i flere år været engageret i samarbejdet med ungdomsuddannelserne i lokalområdet.

Foto: Foli Media
24.09.19 DI Business Nyheder

Mountain Top: Unge ved typisk ikke, hvad vi kan tilbyde

Lokale virksomheder, erhvervsuddannelser og kommune er gået sammen for at skabe uddannelser, der matcher virksomhedernes og samfundets behov. Samarbejdet har foreløbig givet flere end 2.000 unge mulighed for at møde lokale virksomheder og høre om uddannelses- og karrierevalg.

Der var fuldt hus af unge mennesker til eventet CampusDag XL. Flere end 2.000 unge lagde vejen forbi for at blive inspireret til deres uddannelses- og karrierevalg.

Arrangement var en del af FUEL-projektet, hvor Frederikssund Kommune og Frederikssund Erhverv er gået sammen med lokale erhvervsuddannelser og virksomheder for at sikre, at flere unge vælger og ikke mindst gennemfører en erhvervsuddannelse.

Blandt de deltagende virksomheder var Mountain Top Industries ApS, der  udvikler og producerer udstyr til pickup-biler. Virksomheden har valgt at bruge mange ressourcer på at komme tættere på grundskolerne og ungdomsuddannelserne i lokalområdet.

- Vi vil særligt gerne sætte fokus på de tekniske fag. Vores virksomhed rummer mange forskellige typer karrieremuligheder, og det ved de unge typisk ikke. Det får vi en enestående mulighed for at fortælle dem om, når vi møder dem for eksempel på CampusDag. Vi kan skabe opmærksomhed om os selv som arbejdsplads og samtidig tage et lokalt og socialt ansvar, siger HR-chef Jeanette Hassel fra Mountain Top Industries ApS.

Læs også: Beløn kommunerne med mindst 5.000 kroner for hvert privat job

Hvis ikke vi får knækket den kode, så står virksomhederne tilbage uden den nødvendige arbejdskraft - og for mange unge vil opleve arbejdsløshed Peter Bo Andersen, direktør i Frederikssund Erhverv og formand for Dansk Erhvervsfremme

Vil inspirere de unge til erhvervsuddannelser

Også Frederikssundvirksomheden CO-RO A/S var med på dagen og har i det hele taget i flere år været engageret i samarbejdet med ungdomsuddannelserne i lokalområdet.

- Som virksomhed har vi  et socialt ansvar for at være med til at tage hånd om de unges uddannelse. Vi vil gerne være med til at inspirere de unge til at tage en erhvervsuddannelse og vise hvilke spændende karrieremuligheder, der findes i en produktionsvirksomhed som vores, siger Annette Kobberup, der er Executive Vice President i CO-RO A/S.

Hun mener, det er vigtigt, at virksomheden kommer tæt på de unge mennesker.

Det giver os en unik mulighed for sparring og interaktion med fremtidens medarbejdere, og vi kan på nærmeste hold vise dem, hvordan en erhvervsfaglig uddannelse kan bruges i virkelighedens verden”, siger Annette Kobberup.

Peter Bo Andersen, der er direktør i Frederikssund Erhverv og formand for Dansk Erhvervsfremme, er enig.

- Det er afgørende, at dansk erhvervsliv over en bred kam kommer meget tættere på ungdomsuddannelserne, så vi kommer væk fra den silotænkning, som desværre er udbredt mange steder. Ungdomsuddannelserne skal i højere grad indrettes efter de behov, som samfundet og erhvervslivet står med. Hvis ikke vi får knækket den kode, så står virksomhederne tilbage uden den nødvendige arbejdskraft - og for mange unge vil opleve arbejdsløshed, siger Peter Bo Andersen.

Læs også: Ung på Folkemødet: ”Virksomheder skal gå forrest på verdensmål”

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Lone Folmer Berthelsen

Erhvervsuddannelseschef

  • Direkte +45 3377 4818
  • Mobil +45 4032 0943
  • E-mail lofb@di.dk
Relateret