DI klar med nyt værktøj til engros-branchen
DI har udviklet et analyseværktøj, der skal hjælpe ledelsen i de mindre grossistvirksomheder med at justere deres strategi i forhold til nye tendenser i branchen.
Den danske engrosbranche har fremgang. Men det må ikke blive en sovepude, for der er brug for at tage bestik af udviklingen og tryk-teste sin strategi for virksomheden.
– Sanistål er et godt eksempel, der kan være med til at inspirere andre i branchen. Det er vigtigt at få alle med – også de mindre virksomheder, siger branchedirektør i DI Handel, Sidsel Dyrholm Holst.
Læs artikel om Saniståls strategiskifte
DI Handel har derfor udarbejdet en analyse og udviklet et værktøj, som grossistbranchen kan bruge som afsæt for en dialog i ledelsen og/eller med bestyrelsen.
– Værktøjet sætter rammen for de diskussioner af fremtidig strategi, som vi anbefaler at alle tager fat på, hvis ikke de er i gang, siger Sidsel Dyrholm Holst.
I analysen beskriver DI Handel megatrends i branchen, mens strategiværktøjet består af en serie spørgsmål og scenarier, som ledelsen kan forholde sig til. Det er afgørende at komme i gang, pointerer DI’s branchedirektør, selv om det faktisk går godt i branchen i dag.
Danske engrosvirksomheder er dygtige købmænd, men vi kan ikke læne os tilbage, for udviklingen går stærkt. Sidsel Dyrholm Holst, Branchedirektør
Branchen i fremgang
Ifølge DI Handels analyser er omsætningen hos danske engrosvirksomheder steget med 34 procent til 866 mia. kr. fra 2009 til 2017, mens overskudsgraden er fordoblet fra tre til seks procent.
– Branchen tjener gode penge. De fleste virksomheder er kommet stærkt igen ovenpå finanskrise . Danske engrosvirksomheder er dygtige købmænd, men vi kan ikke læne os tilbage, for udviklingen går stærkt, og grossisterne er nødt til at gentænke deres rolle som mellemled mellem producent og slutkunde, siger Sidsels Dyrholm Holst.
Tag stilling til fremtiden
Med rettidig omhu har den danske engrosbranche mange muligheder, men det kræver, at mange gentænker deres forretning.
– Det er under alle omstændigheder vigtigt at tage stilling til udviklingen. Og vi vil naturligvis gerne hjælpe vores medlemsvirksomheder i den proces. Vi skal sikre, at engrosvirksomhederne kan styrke deres markedsposition og undgå at miste relevans, siger DI-direktøren.
Hold dig opdateret
Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.
DI Business Februar 2020
TEMA om nyt EU: Interview med EU-Kommissær Margrethe Vestager samt virksomhederne Velux og European Energy. Desuden artikler om Aalborg Portland og Resino Trykfarvers grønne omstilling, verdensmål samt digitalisering i engrosektoren.
Se hele magasinet